اخبار > فرهاد فخرالديني: موسيقي شيريني و لطافت خاصي به غم و اندوه مي‌بخشد


در گشايش همايش عبدالقادر مراغي عنوان شد
فرهاد فخرالديني: موسيقي شيريني و لطافت خاصي به غم و اندوه مي‌بخشد

 

همايش بين المللي عبدالقادر مراغه‌اي با حضور استادان و علاقه مندان موسيقي در مراغه گشايش يافت.

همايش بين المللي عبدالقادر مراغه‌اي با حضور استادان و علاقه مندان موسيقي در مراغه گشايش يافت.

به گزارش روابط عمومي همايش بين المللي عبدالقادر مراغي، دكتر فرهاد فخرالديني،‌ آهنگ‌ساز پيش‌كسوت كشورمان كه با الهام از نت‌هاي عبدالقادر، موسيقي معروف امام علي را ساخت و جاودانه كرد، طي سخناني موسيقي را يكي از نيازهاي مهم انسان برشمرد كه موجب تلطيف روح و نشاط مي‌شود.

وي متذكر شد: «موسيقي شيريني و لطافت خاصي به غم و اندوه مي‌بخشد و آن را براي انسان قابل تحمل مي‌سازد. اين هنر قادر است گاه با لحن مصمم و جدي به انسان نيروي خارق العاده‌اي ببخشد.»

فخرالديني با اشاره به اينكه موسيقي نقش مهمي‌در سلامت جامعه دارد، ‌ادامه داد: «برگزاري همايش عبدالقادر مراغي، مي‌تواند اين نابغه بزرگ موسيقي ايران را آن طور كه شايسته است به ايران و جهان بشناساند تا با تحقيق بر نظريه‌هاي اين هنرمند، حلقه‌هاي مفقوده موسيقي ايران شناخته و رمزگشايي شود.»

وي افزود: «بدون شك با ادامه اين روند، ريشه‌هاي اصلي موسيقي ايراني و موسيقي دنياي اسلام، زنده مي‌شود و راه آينده موسيقي براي علاقه‌مندان گشوده مي‌شود. همچنين در مقابل آموزش و تأثير فرهنگ دنياي مغرب زمين، فرهنگ شرق نيز با ذخائر نهفته و گنجينه‌هاي نهان به دنياي جوان آن‌ها شناسانده مي‌شود.»

دكتر حسن بلخاري، نماينده فرهنگستان هنر نيز‌ هم‌نشيني فقه و فن را مهم‌ترين شاخصه عبدالقادر مراغي عنوان كرد و گفت: «هدف ما از برگزاري چنين برنامه‌هايي، نه تنها براي تصحيح و انتشار مجدد آثار، بلكه براي زنده كردن‌ تاريخ حكمت هنر اسلامي‌ ايران است. هنري كه بخشي از آن در زير غبارها مغفول مانده است.» اين پژوهشگر، توانايي عبدالقادر در هر دو زمينه علمي ‌و عملي را بسيار ارزشمند دانست و به نقل از عبدالقادر، شرط ورود به دنياي موسيقي را همراهي علم، عمل و ذوق عنوان و اظهار داشت: «اين هنرمند حافظ قرآن كريم بوده و به گفته خودش هدفش از آموختن موسيقي، صحيح و زيبا خواندن قرآن بوده است.»

داريوش طلايي دبيرعلمي‌اين همايش، ابتدا به ارائه گزارشي از روند برگزاري همايش پرداخت و پس از آن فارابي را پيش‌گام در علم و موسيقي و بنيان‌گذار عرصه اي دانست كه مراغي پس از پانصد سال از آخرين رهروان آن است.

طلايي تصحيح كرد: «پس از فارابي مباحث علمي ‌وتئوريك پيرامون علم و عمل موسيقي با دو رويكرد در مكتب مدرسي و منتظميه شناسايي و ادامه يافت كه از اين ميان مي‌توان به آثار ارزشمند صفي الدين ارموي، قطب الدين شيرازي و عبدالقادر مراغي اشاره كرد.»

عبدالمجيد كياني ديگر هنرمند حاضر در جمع نيز ابتدا كتاب «مقاصد الالحان» مراغي را به عنوان مرجعي در موسيقي ايراني كه به تحقيق اهميت بسياري داده است عنوان كرد. كياني گفت: «در كتاب مذكور سه بخش پيرامون آداب مباشرين ذكر شده است. در اين كتاب نخست به فضيلت، دوم به صفات ناپسندي كه مباشران نبايد به آن‌ها بپردازند، مثل غيبت، حسادت و... ، پرداخته شده است و در بخش سوم نيز به نصيحت به عنوان ركن اصلي، اشاره شده است.

وي خاطر نشان كرد: «مراغي بيش از هر چيز به مسئله اخلاق توجه داشته است. پس من با تكيه بر تعريف او مي‌توانم بگويم: اگر نگارگري، خوشنويسي، معماري، ادبيات و... تارهاي يك قالي باشند، موسيقي آن چيزي است كه همه آن‌ها را به هم پيوند مي‌زند.»

آيين گشايش همايش عبدالقادر مراغي، مزين به بداهه نوازي و بداهه خواني در دستگاه شور و نوا، با قطعاتي از اشعار حافظ و باباطاهر شد. اين برنامه توسط زمان خيزي لنگرودي، نوازنده ني و صداي علي سعيدي، به سرپرستي داريوش طلايي اجرا شد.

شايان ذكر است، محمود نعمتي، فرماندار شهرستان مراغه و حاج آقا محمدتقي پورمحمد، امام جمعه اين شهر، در ابتدا به ميهمانان خوشامد گفته و پيرامون شخصيت علمي و ‌هنري عبدالقادر و سابقه فرهنگي شهر مراغه براي حاضران سخنراني كردند.









 
 
 

زمان انتشار: دوشنبه ٣ خرداد ١٣٨٧ - ١١:١١ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.