اخبار > هويت‌گرايي اساس شناخت شخصيت‌هاي تاريخ ايران


در مراسم پاياني همايش عبدالقادر مراغي عنوان شد:
هويت‌گرايي اساس شناخت شخصيت‌هاي تاريخ ايران

 

«عبدالقادر مراغي، يك موسيقيدان ايراني است كه نظريات او ابعاد جهاني دارد.»

 

«عبدالقادر مراغي، يك موسيقيدان ايراني است كه نظريات او ابعاد جهاني دارد.»

به گزارش روابط عمومي‌ همايش بين المللي عبدالقادر مراغي، محمد قطاط،‌محقق و استاد دانشگاه تونس، هنگام ارائه مقاله خود با عنوان: «عبدالقادر مراغي نظريه پرداز و موسيقيدان نوگرا» با بيان مطلب فوق گفت: «اي كاش دنياي اسلام يك اتحاديه واحد شود و آن قدر مليت‌ها در آن مهم جلوه نكند. اگر چنين بود هر كشوري سعي نمي‌كرد با ارائه سندي به طور مثال عبدالقادر را منتسب به خود مطرح كند.»

قطاط مقاله خود ار در سه بخش آواز بر اساس نوبت و فرم‌هاي ديگر موسيقايي، مداليته در اجرا و مراغي و آثارش ارائه كرد و گفت: «به طور مثال نوبت براي نخستين بار هم زمان با سومين خليفه عباسي مهدي بن جعفرالمنصوري رايج شد.»

وي ادامه داد:‌ «منظور از نوبت، مسابقاتي بود كه در آن دوره در تمام زمينه‌ها رايج بود و هر روز هفته به يك هنر اختصاص داشت. اما در جهان اسلام نوبت‌ها به طرق موازي در مراكز فرهنگي با اسم‌هايي چون فاصل در تركيه، وصله در مجاور خليج فارس، شش مقام و رديف در ايران و مقام در عراق ادامه پيدا كرد؛ اما همچنان در مغرب به نام نوبت رواج دارد.»

سعيد افزونتر ديگر سخنران حاضر در اين نشست با ارائه مقاله خود «عبدالقادر به چه نيازي در موسيقي امروز ايران پاسخ مي‌دهد» ابتدا به بررسي مردم شناسي و تأثير موسيقي در جوامع پرداخت و گفت: «موسيقي شناسي به عنوان شاخه‌اي از علوم جديد، از زمان شروعش از يك مشكل اپيستمولوژيك رنج مي‌برده است. چرا كه حوزه مورد مطالعه اين رشته بر اساس موضوع مورد مطالعه آن تعريف نشده است؛ بلكه بر اساس ايده آل نيل به خلوص تحت تأثير علم گرايي تدوين شده است.»

وي مهم‌ترين هدف شناسايي اشخاصي چون عبدالقادر مراغي را هويت گرايي عنوان كرد و گفت: «ملي‌گرايي، سلطنت طلبي، انقلابي گري و ديگر گرايش‌هاي ايدئولوژيك كه طي قرون گذشته بر فضاي فكري ايران اثر گذاشته اند، همگي يك رويكرد هويتي به فرهنگ داشته اند. اما فراموش نكنيم هويت ملي بدون ابداع يك اسطوره اوليه خالص ممكن نمي‌گردد. پس مي‌توان گفت: طرح بنيان هويت مبتني بر يك رويكرد آرماني كلي بر فرهنگ و تاريخ است.»

هومان اسعدي آخرين سخنران اين همايش نيز با تقسيم بندي آراء و نظرات مراغي به توضيح پيرامون بنيان‌هاي فكري مكتب منتظميه پرداخت. وي اساس مكتب منتظميه را در آراء و رويكردهاي صفي الدين ارموي، قطب الدين شيرازي و عبدالقادر مراغي بررسي كرد و گفت: «مراغي طي سه مقاله خود در «جامع الالحان»، «شرح الادوار» و «مقاصد الالحان» ايرادها و نقدهاي خود را خيلي آرام نسبت به نظرات ارموي با دلايل محكم بيان كرده است.»

همايش عبدالقادر مراغي با اجراي گروه فيكرت از تركيه از قطعاتي منتسب به مراغي به پايان رسيد.

 
 
 

زمان انتشار: پنج شنبه ٩ خرداد ١٣٨٧ - ١٥:٠٦ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.