چهارمین نشست تخصصی گروه تخصصی چندرسانهای فرهنگستان هنر، با موضوع «رمز بیتا و مدلهای نوین کسبوکار هنر دیجیتال»، برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، در راستای برگزاری سلسلهنشستهای هنر در دنیای متاورس، نشست تخصصی «رمز بیتا و مدلهای نوین کسبوکار هنر دیجیتال» دوشنبه، 7 شهریور 1401، در سالن گلستان هنرِ فرهنگستان هنر و در محیط برخط (آنلاین) برگزار شد.
در این نشست، یونس سخاوت، رئیس دانشکده چندرسانهای دانشگاه هنر اسلامی تبریز؛ محمد طهرانی، بنیانگذار آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه خاتم؛ امیرعباس امامی، رئیس هیئتمدیره پلتفرم فینوپیا؛ و علی مستوفیزاده، مدیر گروه NFT Persian Art؛ به سخنرانی پرداختند.
یونس سخاوت، معاون گروه تخصصی چندرسانهای فرهنگستان هنر، در این نشست گفت: گروه چندرسانهای فرهنگستان هنر، از دی ماه سال قبل، مجموعه نشستهای درباره رمز بیتا (NFT) را برنامهریزی و اجرا کرد و تا به حال سه نشست در زمینه این مفهوم و موضوع نو برگزار کرده است. این نشست چهارمین نشست درباره بحثهای مربوط به اقتصاد و کسبوکار هنر دیجیتال در فضای رمزهای بیتاست. اصلیترین مبحث امروز مربوط به استقلال هنرمند در این زمینه است. همچنین، عرضه اثر بهعنوان رمز بیتا طیف جدید مخاطبانی دارد که لزوماً بر اساس منطق سنّتی فکر نمیکنند و چگونگی مواجهه با این افراد هم بخشی از بحث امروز است.
امیرعباس امامی، بنیانگذار پلتفرم فینوپیا، از دیدگاه اقتصاد به رمز بیتا پرداخت و گفت: از لحاظ اقتصادی، یک رمز بیتا باید سه ویژگی مشروعیت و مقبولیت و محدودیت را داشته باشد که ارزشمند باشد و از دید مخاطبان زیستبوم (اکوسیستم) پذیرفتنی و قابل خریدوفروش باشد.
سخنران بعدی مراسم علی مستوفیزاده، مدیر گروه NFT Persian Art بود و از این زوایا به موضوع پرداخت که چگونه و در چه فضایی میتوان یک اثر هنری رمز بیتا را فروخت و انگیزه خریدار چیست و بازاریابی و فروش اثر در این فضا چگونه است.
سومین و آخرین سخنران این نشست محمد طهرانی، بنیانگذار آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه خاتم بود که از تغییر الگووارههایی که در سالهای اخیر در حوزه جغرافیا و مشتری اتفاق افتاده است گفت و توضیح داد: با گسترش تجارت الکترونیک و پرداختهای الکترونیک و رمزارزها، دیگر چندان نمیتوان به مرزهای جغرافیایی سابق بر تجارت قائل بود. همچنین، میراث و منبع ثروت مشتریها نیز تغییر کرده است و تمرکز دارایی، در حال حاضر، در سنین میانسالی (حوالی 40ـ50 سال) است که این دو الگوواره بر فضای کسبوکارهای جدید تأثیرگزار است.
این نشست با پرسش و پاسخ مخاطبان و سخنرانان پایان یافت.
نسخه شنیداری این نشست تخصصی را اینجا بشنوید.
|