محمدعلی رجبی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر گفت: هنر انقلاب به چه امری ایستاست و چه چیزی به آن هویت میبخشد؟ ما دریافتیم که عنصر هویتبخش این هنر چیزی جز رجوع به فطرت نیست و همه فرمایشات امام بزرگمان و رهبرمان این است که باید مردم را به فطرت دعوت کرد. محمدعلی رجبی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر گفت: هنر انقلاب به چه امری ایستاست و چه چیزی به آن هویت میبخشد؟ ما دریافتیم که عنصر هویتبخش این هنر چیزی جز رجوع به فطرت نیست و همه فرمایشات امام بزرگمان و رهبرمان این است که باید مردم را به فطرت دعوت کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی رجبی دوانی اندیشمند، نویسنده، پژوهشگر حوزه فلسفه هنر و زیباییشناس که به خاطر نوشتن و انتشار کتابهای تجسم حماسه و مشق خوبان و پیشبرد کلان پروژه پژوهشی«هنر فطری» موفق به دریافت جایزه هنر انقلاب اسلامی شد، درباره آثارش گفت: به نظر ما رسید هنرمندان بنیانگذار در هنر انقلاب اسلامی در بخش تجسمی درسگفتارهایی را داشته باشند و تجربیات خودشان را مطرح کنند که چگونه با انقلاب جلو آمدند و در این مسیر پیشرفت کردند. من نیز هنرهای نقاشی و نگارگری را درس دادم و همه این مطالب را همراه با یک مقدمه در کتاب تجسم حماسه آوردم. او افزود: کتاب تجسم حماسه اولین کتاب درسگفتارهای هنر انقلاب به روایت هنرمندان تجسمی جمعآوری و منتشر شده و قرار است در پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه هنری ادامه پیدا کند تا این کار در همه رشتهها اتفاق بیفتد زیرا هنر انقلاب به خاطر هنر و تلاش هنرمندانش امروز به جایی رسیده است که همه شاگردان و نوجوانان قدیم استادان بزرگ هنرهای ما هستند و میتوانند آنچه را که تجربه کردهاند، درس بدهند. عضو پیوسته فرهنگستان هنر بیان کرد: یکی از سنن قدیمی ما در فرهنگ اسلامی شرح و حاشیه بود. برخی از افراد به جای آنکه کتاب جدید بنویسند آثار فاخر را شرح میکردند و حاشیه میزدند زیرا بزرگان ما همیشه بخشی از حقیقت را به روز میگفتند و بخشی از آن را برای آیندگان ضمیمه میگذاشتند تا آیندگان بتوانند آنها را تفصیل بدهند و راه جدید پیدا کنند. پژوهشگران وظیفه داشتند آثار بزرگان را خوانش کنند و بسط دهند. متأسفانه الآن بسیار کم میبینیم که شرح و حاشیه کنند و من گفتم این کار در حوزه هنری انجام شود زیرا جایی که برای انقلاب درست شده، به انقلاب اعتقاد دارد و انقلابیون هنرمند در آن جمع شدهاند، برای خداست نه برای خودنمایی پس بهتر است بیاید بنیانهایی را که بوده، احیا کند و بنیانهای نیکوتری را هم بنیاد بگذارد به همین خاطر ۲رساله صراط السطور و مدادالقطور از هنرمندان بزرگ شیعه خودمان سلطان علی مشهدی و میرعلی هروی را از دیدگاه یک نقاش شرح کردم. این شرحها در کتاب مشق خوبان نوشته و منتشر شدهاند. رجبی دوانی اعلام کرد: هنر انقلاب به چه امری ایستاست و چه چیزی به آن هویت میبخشد؟ ما دریافتیم که عنصر هویتبخش این هنر چیزی جز رجوع به فطرت نیست و همه فرمایشات امام بزرگمان و رهبرمان این است که باید مردم را به فطرت دعوت کرد زیرا اگر آنها به فطرتشان برگردند، از آنجا که فطرت انسان، فطرت الهی است و خداوند فرمود فطرت همه به فطرت خدایی آفریده شده است پس به مقام وحدت میرسند، اختلافها از بین میروند و جهان را صلح و سازش و نیکویی میگیرد. ما در هنر نیز باید این کار را بکنیم اما مبانی فطرت را در کجا میتوانیم پیدا کنیم؟ من بیش از ۱۷سال با تیمی از دانشجویان و دوستان هنرمندم تحقیق بسیار مفصلی در باب هنر کودکان کردم. دیدم بهترین منبع برای یافتن مبانی فطرت کودکان هستند زیرا آنها حضور دارند و مبین باطن پاک انسانی هستند پس در واقع فطرت خالص به حساب میآیند پس ما اگر به سراغ آنها برویم و کارهایشان را بررسی کنیم به مبانی فطرت میرسیم. او ادامه داد: من و تیمم کارهای بسیار زیادی کردیم. بیش از۷۹هزار فیش تصویری، ۱۴هزار فیش مطلب و ۳۰۰هزار نقاشی کودکان را بررسی کردیم و کتابهای بسیار زیادی را هم ترجمه کردیم که مهمترین آنها کتاب تجزیه و تحلیل هنر کودکان است. زینب رجبی دخترم این کتاب را ترجمه کرد. این پژوهشگر حوزه فلسفه هنر گفت: ما مجموعه همه داشتههایمان را مبنا کردیم تا از طریق نقاشی کودکان جواب پرسش فطریمان را به دست آوریم و به نتایجی رسیدیم که مجموعهشان در کتاب و تحقیق« هنر فطری» خواهند آمد تا زمینهای برای شناخت درست و عالمانه هنرهای انقلاب خصوصا در رشته نقاشی، رشته تخصصی من شوند. رجبی دوانی بیان کرد: نام حوزه هنری در ابتدا حوزه هنر و اندیشه اسلامی بود، متأسفانه کلمه اندیشه از نام این حوزه حذف شد و این کار مشکلات زیادی را به وجود آورد اما خوشبختانه احساس میشود که مدیریت جدید به این بخش توجه بسیاری میکند چرا که اندیشه مبنای هر حرکتی است. حالا که حوزه هنری تحقیقاتی انجام میدهد ما مجبوریم به دو صورت در مبادی(بنیادی) و عملکرد تحقیق کنیم. صورت اول این است که آثار هنری انقلاب را تا زمانی که هنرمندان در قید حیات هستند دانه به دانه از نظر علمی بررسی و خوانش کنیم. صورت دوم این است که تحقیقاتی روی مبادی بنیادی داشته باشیم که در آینده به هنرمندانی که در مرحله خودآگاهی هنری قرار گرفتهاند، کمک شایستهای کند تا بتوانند آثار فاخرتری با حقایق اصلی انقلاب ارائه دهند. |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |