نمایشگاه «کتابت وحی» در موزه هنرهای معاصر فلسطین، با همکاری دارالکتابه قرآن کریم و مجموعه فرهنگیهنری آسمان، عصر پنجشنبه، 7 اردیبهشت 1402، گشایش یافت.
به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، موزه هنرهای معاصر فلسطین این روزهای خود را با برپایی نمایشگاهی میگذراند که شامل آثاری از کاتبان قرآن کریم و احادیث شریف است.
در این نمایشگاه، نزدیک به شصت اثر از آثار خوشنویسی قرآن کریم، از هنرمندان و استادانی چون عباس اخوین، محمدعلی قربانی، حمیدرضا جندقی، مجتبی صادقی، علی رضاییان، عذرا عبدالهپور، ابوالفضل خزاعی، احسان کاظمی، اعظم علیزادهنیک، فرهاد شیرخانی، سحر فرید، بابک بزرگپناه، رحیم تقیزاده، زهرا محمدی، فرشته محمدی و عبداله عبداللهزاده به نمایش درآمده است.
یکی از حاضران این نمایشگاه مجتبی صادقی، خوشنویس حوزه ثلث و نسخ بود. او درباره خود و آثارش اظهار کرد: از هشتسالگی، به مدت سی سال، در انواع خطوط خوشنویسی کردهام؛ ولی مدت ده سال است که خط ثلث و نسخ را بهصورت تخصصی کار میکنم و مدرک فوق ممتاز خط ثلث دارم.
صادقی درباره دو اثرش که در این نمایشگاه به نمایش درآمده گفت: کاری که به نمایش گذاشته شده تکنیک خطنقاشی است و تلفیقی از سه خط نسخ عربی، ثلث و دیوانی است که روی بوم اجرا شده و در زمینه کار، شمسهای به خط ثلث و دیوانی قرار گرفته و روی آن خط نسخ عربی با قلم و دوات خوشنویسی شده است و از تکنیک اکریلیک استفاده شده، بهجز سیاهمشقی که با خط نسخ عربی نوشته شده است.
او در هنر تذهیب نیز فعالیت دارد و آثارش را خود مذهب میکند. خط ثلث را زیر نظر لیلا وزیری و خط نستعلیق را نزد استاد علی علی فراگرفته است و تلاش میکند تا دیگر انواع خطوط را نیز تجربه کند.
بابک بزرگپناه نیز از دیگر خوشنویسان حاضر در نمایشگاه بود. او سی سال است در هنر خوشنویسی فعالیت دارد. خوشنویسی خط نستعلیق به شیوه صفوی (معروف به میرعماد) را نزد استاد کاشفی در انجمن خوشنویسان فراگرفته و بعد از آن در موزههای کشور به پژوهش درباره آثار قدما پرداخته است.
بزرگپناه درباره این شیوه عنوان کرد: شیوه قدما بسیار سخت و طولانی است و دو نمونه کتابت قرآن کریم به خط نستعلیق در موزههایمان موجود است. یکی که بسیار نفیس هم هست متعلق به دوران صفوی و از شاه محمود نیشابوری است و آن دیگری با خوشنویسی میرزا اسدالله شیرازی است که به دوران قاجار برمیگردد. شاید کسان دیگری نیز قرآن کریم را کتابت کرده باشند که در دسترس نیست و معروفترین آنها این دو نسخه است.
بزرگپناه معروفترین و گرانبهاترین اثر خوشنویسی را متعلق به سوره حمد با خط میرعماد دانست و توضیح داد: اثر میرعماد در قرن دهم و یازدهم کتابت شده و هماکنون در موزه ملی ایران نگهداری میشود و بعد از چهارصدسال هنوز هیچ کس نتوانسته اثری با چنان کیفیت خلق کند و در هر صورت سعی ما بر این است که در این جهت گام برداریم.
او درباره اقتصاد هنر خوشنویسی گفت: اینکه هنرمند با چه تفکری بهسوی هنر یا رشته و زمینه کاری میرود بسیار بااهمیت است. باید دانست برای رسیدن به وضعیت مالی مطلوب، در هنر خوشنویسی، باید سالها زحمت کشید. افراد بنیادگرا که به دنبال پایههای هنری میروند و برایشان حقایق هنرشان بااهمیت است به دنبال این هنر میروند. هنر خوشنویسی فراتر از مرزهایمان از لحاظ اقتصادی فعال است و زمینه فروش آثار بسیاری از خوشنویسان ایرانی نیز در آنجا فراهم شده که باید این زمینه در داخل کشور نیز رشد پیدا کند و هنرمند بدون دغدغه به هنرآفرینی بپردازد.
اعظم علیزادهنیک از دیگر شرکتکنندگان این نمایشگاه بود که از سال 1384 بهصورت حرفهای مشغول خوشنویسی است و مدرک فوق ممتاز خط نسخ را در سال 1393 دریافت کرده و تاکنون شش نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در چندین نمایشگاه گروهی نیز شرکت جسته است. نسخ و نستعلیق را بهصورت پیوسته کار میکند و شکستهنستعلیق را بهصورت تفننی مینویسد و دو اثر نسخ در این نمایشگاه به نمایش درآورده است.
او بازار اقتصاد هنر خوشنویسی را بیشتر در زمینه خطنقاشی فعال میداند و معتقد است که از خوشنویسی، بهعنوان هنری که پیامآور زیبایی هنر ایرانیاسلامی است، باید بیشتر حمایت شود و برای بازار اقتصادی آن از سوی دولت باید تدبیری اندیشیه شود.
ناگفته نماند در این نمایشگاه، دو نسخه کتابت قرآن کریم به نمایش گذاشته شده که یکی از آنها را سیدمحمد موسوینسب کتابت کرده و دیگری متعلق به چهل نفر از کاتبان قرآن کریم است و در 180 حزب خوشنویسی شده است.
این نمایشگاه دیدنی تا 20 اردیبهشت 1402، در موزه هنرهای معاصر فلسطین، در تقاطع خیابان بزرگمهر و خیابان برادران مظفر، به غیر از روزهای پنجشنبه و جمعه، از ساعت 10 تا 18، میزبان نگاه گرم علاقهمندان به هنر خوشنویسی است.
تصاویر نمایشگاه
|