
در همايش و نمايشگاه شاهنامهنگاري صبا كه در چند گرايش هنري برگزار ميشود 80 نقاشي و بيش از 20 نسخه چاپ سنگي مصور «شاهنامه فردوسي» براي نخستين بار در مجموعه صبا رونمايي ميشود.
در همايش و نمايشگاه شاهنامهنگاري صبا كه در چند گرايش هنري برگزار ميشود 80 نقاشي و بيش از 20 نسخه چاپ سنگي مصور «شاهنامه فردوسي» براي نخستين بار در مجموعه صبا رونمايي ميشود.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر در آئين بزرگداشت شاهنامه حكيم طوس و اداي دين هنرمندان معاصر ايران به اين قله غرورآميز حكمت و حماسه ملي كه در گرايشهاي مختلف هنري همچون نقاشي، نگارگري، نقاشي قهوهخانه، تصويرسازي و ... در موسسه صبا برگزار ميشود تعدادي از نفيسترين نسخهها و نقاشيهاي منحصربفرد چاپ سنگي متعلق به اوايل دوران قاجار رونمايي ميشود. اين گنجينه ارزشمند شامل بيش از 20 نسخه چاپ سنگي مصور است كه در ميان آنها اولين نسخه شاهنامه چاپ سنگي منتشر شده در ايران در تاريخ 1262 قمري (1840ميلادي) قرار دارد و همچنين 80 اثر از نقاشيهاي چاپ سنگي كه همه از نسخههاي اصلي و منحصربفرد بوده و از ميان بيش از 300 اثر كه متعلق به مجموعه شخصي دكتر جهانگير كازروني و خانم فريال سلحشور بوده انتخاب شده است. اين آثار معرف سبك و شيوه بديع استاد مسلم اين شيوه از تصويرسازي و نقاشي نسخ چاپ سنگي قديم، استادان: ستار، ميرزا علي اكبر، ميرزا حسن، كربلايي حسين، محمدعلي ميرزا است، استاداني كه هنرشان در متن باورها، علايق و سنتهاي فرهنگي عامه مردم شكل گرفت و قصهپرداز حكايتها و روايتهاي جوشيده در عمق اين باورها شد، دكتر جهانگير كازروني كه اين مجموعه نفيس و منحصربفرد را براي نخستين بار در قالب اين نمايشگاه ارائه نموده است در بيان اهميت كار اين نقاشان ناشناخته مردمي و ضرورت معرفي و شناخت ارزشهاي هنري آنان يادآور شد: متأسفانه پس از رنسانس معياري توسط اروپا براي جهان تعيين شدكه همه هنرهاي دنيا را با آن طبقهبندي و ارزيابي ميكردند و اين معيارها هم به دليل تسلط و غالب شدن روحيه استثمار كه پشتوانهاش سلطه فرهنگي بود، هنر بسياري از مناطق جهان همچون آسيا كه مهد تمدن بشري بوده است، آفريقا، آمريكاي لاتين و اقوام كهن دنيا را هنر عقبمانده، عوامانه و كم اعتبار قلمداد ميكردند. هنرهاي دستي و صنايع دستي كه اين اقوام مهاجم و سلطهگر آن را با معيارهاي تحميلي خودخوار ميشمردند و از شمار هنرهاي اصيل خارج ميدانستند به دليل اين كه جنبه كاربردي و عملي در زندگي داشته و هنر را چيزي جداي از زندگي نميدانسته بسيار شايسته بازشناسي و نگاه عميقتر است، نقاشي، معادلسازي تصويري قصهها و حكايتهاي ادبي و روايتهاي كهن ما بود. مجسمههاي ما كاربردي بود و در كنار حوض بعنوان آبنما استفاده ميشد، هنر تجليد و تذهيب كه براي قرآن و كتب ارزشمند و نفيس ما به كار ميرفت و در مجموع همه اين هنرهاي ظريف و بديع توسط معيارهاي بيگانه با روح فرهنگ و سنتهاي ما بعنوان هنر تودهوار و عوامانه به سخره گرفته شد و ارزشهاي بيشمار آن انكار گرديد. اين استاد دانشگاه و پژوهشگر هنري خاطر نشان كرد: بزرگترين كسي كه در حوزه تصويرسازي در اروپا شهرت يافته «گوستاو دوره» فرانسوي بوده كه در نيمه قرن 19 در فرانسه مطرح بوده و آثاري چون كمدي الهي، بهشت گمشده و دون كيشوت را مصور كرده اما از كسي مثل عليقلي خوئي كه يك تصويرساز بزرگ با قدرت تخيل بينظير و ابداعها و نوآوريهاي حيرتانگيز بوده حتي يك خط در سراسركتابهاي تاريخ هنر ايران نديدهايم و كمتر دانشجوي هنري او را ميشناسد. عليقلي خوئي بسياري از كتابهاي با شمارگان وسيع را مصور كرده و مردم همسرش كارهايش را ديدهاند و مخاطباني در ميان همه اقشار جامعه داشته است. وي افزود: نياز و ضرورت اول ما اين است كه هويتيابي و هويتسازي كنيم و در قدم بعدي با معيارهايي كه معيار واقعي ما و متعلق به فرهنگ شرقي و ايراني ما و ارزشها و باورهاي ماست آثار را بررسي و قضاوت و ارزيابي كنيم. اين مجموعهدار و محقق هنري با بيان اينكه تاكنون نزديك به 4000 تصوير كتاب از اين مجموعه تصويرسازيهاي چاپ سنگي را جمعآوري كردهايم كه هر يك از آنها مثل آثار شاخص داوينچي، پيكاسو، دالي شايسته نقد و تحليل و بازشناسي است گفت اميدوارم اين سرآغاز خوبي باشد براي شناخت بسياري از هنرمندان گمنام كشورمان كه ارزش و اهميت كارشان كم از نامداران هنر اروپايي نيست تا در مورد آنها حق مطلب را ادا كنيم. گفتني است نمايشگاه جامع شاهنامهنگاري روز چهارشنبه 5 خرداد در مؤسسه فرهنگي هنري صبا گشايش مييابد.
|