سرپرست فرهنگستان هنر در آیین گشایش نمایشگاه خوشنویسی رقص قلم عنوان کرد: خوشنویسان با «رقص قلم»شان مفاهیم والای بر زبان آمدۀ شاعران و ادیبان و متفکران را مانایی بخشیدهاند. آنان به مدد حس زیباشناختی بشر در نهادینهساختن این مفاهیم کمک کردهاند. هنر خوشنویسی صورت زیبایی از فکر و اندیشهای است که فرهنگ و تمدن اسلامی را ساخته است.
سرپرست فرهنگستان هنر در آیین گشایش نمایشگاه خوشنویسی رقص قلم عنوان کرد: خوشنویسان با «رقص قلم»شان مفاهیم والای بر زبان آمدۀ شاعران و ادیبان و متفکران را مانایی بخشیدهاند. آنان به مدد حس زیباشناختی بشر در نهادینهساختن این مفاهیم کمک کردهاند. هنر خوشنویسی صورت زیبایی از فکر و اندیشهای است که فرهنگ و تمدن اسلامی را ساخته است.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، آیین گشایش نمایشگاه بینالمللی خوشنویسی راه ابریشم در مؤسسه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر، عصر روز جمعه، سوم بهمن ماه 1399، با حضور علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، استاد یدالله کابلیخوانساری، امیراحمد فلسفی، الهه خاتمی، محمد حیدری، دبیر هنری این رویداد، جمعی از مسئولان فرهنگی و هنرمندان خوشنویس افتتاح شد.
در این گردهمایی بزرگ که با هدف ایجاد مشارکت و تعامل بین هنرمندان در یک گستره عظیم فرهنگی- تمدنی برپا شد، علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر؛ استاد غلامحسین امیرخانی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر؛ حجتالله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و احمد پاکتچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان یونسکو، ایراد سخن کردند.
در ابتدای مراسم، علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، ضمن خوشامدگویی به حضار و هنرمندان، ایام منتهی به زادروز استاد غلامحسین امیرخانی و استاد محمود فرشچیان، از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر را، تبریک گفت و اینگونه آغاز سخن کرد: راه ابریشم مسیر زندگی است؛ مسیری که اقتصاد، فرهنگ و هنر، امنیت و سیاست در آن جلوههایی عالی از خود را در تاریخ پرفراز و نشیب بشر به نمایش گذاشتهاند. این مسیر تنها اقتصاد شرق و غرب دنیای قدیم را به هم متصل نساخته بود، بلکه جهان انسان شرقی را به جهان انسان غربی پیوند میداد. انسان غربی فقط در اقتصاد وامدار انسان شرقی نبود که در دانش و هنر نیز چشم به جهان انسان شرقی داشت. این سروری و سیادت از امنیت موجود در این مسیر برخاسته بود؛ امنیتی که حوزههای مختلف را در بر میگرفت. رواداری روی دیگر سکۀ رایج امنیت در راه ابریشم بود. همان نکتهای که حافظ شیرازی وجودش را آسایش دو گیتی دانسته است- با دوستان مروت، با دشمنان مدارا-.
او با تاکید بر اهمیت جایگاه خوشنویسی افزود: ملتهای کهن این مسیر مانند ایرانیان، هندیان و چینیان با این دو شاخصه توانستهاند از میان تمدنهای کهن باقی بمانند. از آنان تنها نام و اثری به یادگار نمانده، بلکه خود نیز باقی ماندهاند تا حال و آیندۀ جهان انسانی را بسازند. مهمترین هنرهای برآمده در این مسیر نیز از ظرافت و استحکام ابریشمین برخوردارند. خوشنویسی، نگارگری، کاشیکاری و معماری در سرزمینهای راه ابریشم با آنکه هنرهایی مستقل به نظر میرسند، اما مرتبط با هم هستند. هنرهایی که از شعر و ادبیات شرق به ویژه ادبیات پارسی بهره بردهاند.
علیرضا اسماعیلی راه ابریشم را، بهعنوان الگویی از سیاست، ادبیات و هنر برای ایرانیان معرفی کرد و گفت: اگرچه راه ابریشم با اقتصاد وارد عرصۀ تاریخ شد، اما این هنر و فرهنگ مردمان در مسیر آن است که میراثی عظیم را به جهان انسانی هدیه کرده است؛ میراثی که رنگ کهنگی نپذیرد و با گذشت روزگار ارزشهایش بیشتر نمایان میشوند؛ ارزشهایی که رهاوردهایی مانند صلح و امنیت را برای بشر به ارمغان آوردهاند. راه ابریشم از گذشته مسیری دوسویه بوده و در جهان معاصر هم مبادلات چند جانبه امری ضروری است. امیدواریم این مبادله و تفاهم در آینده در سایر بخشهای فرهنگ و هنر هم صورت پذیرد.
سرپرست فرهنگستان هنر با اشاره به اهمیت جایگاه اساطیر ایرانی در فرهنگ و هنر ایران خاطرنشان کرد: اگر در اساطیر ایرانی آمده که آرش کمانگیر برای تعیین حدود ارضی ایران جانش را چاشنی تیر در چلۀ کمان کرد، در عالم واقع نیز هنرمندان با هنرشان مرزهای فرهنگی ایران را ساختند؛ مرزهایی که از ورای قرنها و حوادث گوناگون همچنان پا برجایند. چه این مرزها را هنر و فرهنگ ساختهاند. مقولههایی که مرزهای برساختۀ بشری را برنمیتابند و با جان و روان انسانها سر و کار دارند. از جمله هنر خوشنویسی همچون خطی مرزی از شرق تا غرب آسیا را به یکدیگر متصل ساخته است؛ هنری که در مساجد و اماکن مذهبی بیشتر خودنمایی میکند؛ اماکنی که هنرمندان و معماران در کسب رضای خالق در آنها بیشتر هنرنمایی کردهاند. بیجهت نیست که عبادتگاهها در تمامی تمدنها و فرهنگها جلوه و شکوهی بیمانند دارند.
وی درپایان سخنان خود هنر خوشنویسی را هنری مقدس دانست و عنوان کرد: در این میان هنر مقدس خوشنویسی به جهت حرمت مجسمهسازی و تصویرگری در فرهنگ و تمدن اسلامی از اقبال بیشتری در اماکن دینی برخوردار بود. جز این، خوشنویسی تلاقی هنر و ادبیات است. در این هنر آنچه شاعران و ادیبان بر زبان جاری کردهاند، توسط خوشنویسان نگارشی زیبا یافتهاند. خوشنویسان با «رقص قلم»شان مفاهیم والای بر زبان آمدۀ شاعران و ادیبان و متفکران را مانایی بخشیدهاند. آنان به مدد حس زیباشناختی بشر در نهادینهساختن این مفاهیم کمک کردهاند. این هنر، صورت زیبایی از فکر و اندیشهای است که فرهنگ و تمدن اسلامی را ساخته است.
در ادامه حجتالله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، با تشکر از همة کسانی که در برگزاری و شکلگیری این رویداد مهم کمک کردند و این روزهای خوب را پس از روزهای سرد و خاکستری کرونایی رقم زدند، گفت: همه ما دستاندرکاران این مراسم، از هر جایی که مشارکت داشتیم، زیبایی، شکوه و افتخارات این رویداد را به مناسبت زادروز استاد امیرخانی، به پیشگاه ایشان تقدیم میکنیم.
در ادامه استاد امیرخانی ایراد سخن کرد: نقش و جایگاه نوشته در طول تاریخ و پس از شناخت بشر از خودش، بسیار ویژه است و همواره باید بهعنوان یک میراث گرانقدر جایگاه خودش را حفظ کند. در روزگار اکنون باید پرسید که امکانات فرهنگی در عرصه هنری ما چقدر است. امروزه باید با سر دادن صدای فرهنگ در گوش جهانیان، بهعنوان یک ابزار بزرگ و بینظیر و در تنپوش هنر ابراز وجود کرد و به همین جهت باید به فرهنگ و هنر توجه بسزایی داشت.
استاد امیرخانی این رویداد را، بستری مناسب برای آشتی با غنای فرهنگی خویش دانست و افزود: اکنون زمانی است که باید با مشارکت جمعی برای برگزاری چنین کارهای بزرگی اقدام کرد. اگر چنین بستری در جامعه نباشد، هنر فردی نمیتواند به رشد منتهی شود. اکنون که همه کشورها رقیب هستند، ما باید دست بالا را داشته باشیم و کارنامه خودمان را به معلم تاریخ بسپاریم.
در ادامه برنامه، احمد پاکتچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان یونسکو، اظهار داشت: اگر ما در هنر، به فرم و محتوا توجه کنیم، درمییابیم که هنرمندان ایرانی همواره به محتوا توجه بسیاری داشتهاند. میتوان اینگونه گفت که در این جهانِ محتوا گریز، برای هنر ایرانی، اصل محتوا است. اگر این محتوا، در هنر خوشنویسی هم نمود پیدا میکند، یقیناً از منبعی قدسی تغذیه میشود. اندیشمندان ما، همچنان که به سایر هنرها از باب درونمایه و فلسفی آن نگاه میکنند و نظریه میدهند، به هنر خوشنویسی هم باید به همین چشم بنگرند تا فرم و محتوا، هر دو حق مطلب را ادا کنند.
پاکتچی در انتهای سخنان خود گفت: راه ابریشم را بیشتر به شاهراهی تجارتی و راهی برای داد و ستدهای اقتصادی میشناسند اما این راه، در عینحال مسیری برای تبادل فکر و اندیشه نیز بوده است. از آنجا که حرف و کلمه در این دیار، هنری ارجمند و آسمانی برای گفتوگو و صلح است، این رویداد و نمایشگاه میتواند تلاشی دوباره، برای پیوند فرهنگهای مسیر راه ابریشم باشد.
انتهای این مراسم، به گشایش و بازدید از نمایشگاه آثار منتخب این رویداد بینالمللی، در «نگارخانه ملی ایران» واقع در موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر اختصاص یافت.