
استاد منصور وفايي پيشكسوت و از معدود بازماندگان شيوه نقاشي قهوهخانه (خيالي نگاري) كه با آثار شاخصي از پردههاي شاهنامه در نمايشگاه شاهنامهنگاري صبا حضور دارد احياي اين شيوه را يكي از بهترين راههاي ارائه روح و هويت هنر اصيل و فرهنگ ملي ايران به دنيا دانست.
استاد منصور وفايي پيشكسوت و از معدود بازماندگان شيوه نقاشي قهوهخانه (خيالي نگاري) كه با آثار شاخصي از پردههاي شاهنامه در نمايشگاه شاهنامهنگاري صبا حضور دارد احياي اين شيوه را يكي از بهترين راههاي ارائه روح و هويت هنر اصيل و فرهنگ ملي ايران به دنيا دانست.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر استاد منصور وفايي از پيشكسوتان و يكي از آخرين بازماندگان مكتب نقاشي قهوهخانه (خيالي نگاري) ايران كه از مردميترين شيوههاي نقاشي ايراني در يكصد سال اخير به شمار ميرود با ارائه آثار شاخصي از پرده هاي شاهنامه در نمايشگاه شاهنامهنگاري كه اين روزها در مؤسسه صبا برپاست مشاركت دارد، احياي اين شيوه از نقاشي را يك ضرورت مهم فرهنگي هنري در اين زمان دانست. وي گفت نقاشي قهوهخانه متأسفانه همپاي زمان متحول نشد درحاليكه اين قابليت را داشت و من شخصاً دست به نوآوريهايي در اين زمينه زدم از جمله تلفيق اين سبك با رئاليسم و واقعگرايي و نيز تصويرسازي طبيعت و سه بعدي كردن فضا كه نتايج خوبي هم داشت. اين هنرمند كه تصويرسازيهايش براي كتاب رستم و سهراب جوايز جهاني دريافت داشته و موجب ترجمه اين كتاب به چندين زبان دنيا گرديده خاطر نشان كرد: در آن زمان علت رونق اين نقاشي، جذب مردم، مكانها و پاتوقهايي مثل قهوهخانه و كسب درآمد و سود براي صاحبان اين اماكن بوده اما امروز احياي اين شيوه با نگاه و دريافتي به روز شده ديگر انگيزه شخصي ندارد بلكه يك هدف ملي، راهبردي و وسيلهاي مهم براي معرفي روح فرهنگ قومي، باورها و تمدن و تاريخ ما به جهانيان است، چرا موضوع اين آثار يا مذهبي است يا اسطورهاي و حماسي و يا برگرفته از ادبيات كهن ما و همين نقاشي قهوهخانه را آينهاي براي نماياندن كليت فرهنگ ما به دنيا ميسازد. منصور وفايي افزود: من پيشنهاد دادم تا پردههاي درويشي قديم كه منسوخ شده باشيوههاي مدرن و واقعگرا تلفيق شود و در گفتگوهايي كه با جوانان در همين دو سه روز پس از افتتاح نمايشگاه شاهنامهنگاري در مجموعه صبا داشتم اشتياق عظيم آنها را به اين شيوه از نقاشي و علاقه به آموختن و ادامه دادن آن را ميديدم، بايد اين مكتب را از ركود درآوريم، سبك قديم را كه دو بعدي و بدون پرسپكتيو بود با طبيعتسازي و شيوههاي تلفيقي جاني تازه دهيم و امروز نوآوري در احياي اين شيوه اصيل نقاشي ايراني يك ضرورت است. وي در پايان تأكيد كرد: در صحبتهايم با جوانها، دانشجويان و حتي دانشاموزان كه ازنمايشگاه بازديد كردند دريافتم كه چه امكان و قابليت بزرگي در اين نقاشي داريم و چقدر ميتواند مخاطبساز باشد و زمينه آن بطور جدي درجامعه جوان هنري ما هست، فقط بايد همت و تلاش كرد. گفتني است نمايشگاه شاهنامهنگاري در چند رشته مختلف هنري (نقاشي، نگارگري، تصويرسازي، نقاشي قهوهخانه، مجسمه و حجم) تا 5 تيرماه در مؤسسه صبا ميزبان عموم علاقمندان است.
|