
فرشيد مثقالي پيشكسوت گرافيك و از نسل اول تصويرگران كودك در ايران كه چند اثر وي نيز در گنجينه تصويرسازيهاي نمايشگاه شاهنامهنگاريهاي مؤسسه صبا ارائه شده است ويژگيهايي از دوران طلايي تصويرسازي در ايران را روايت كرد.
فرشيد مثقالي پيشكسوت گرافيك و از نسل اول تصويرگران كودك در ايران كه چند اثر وي نيز در گنجينه تصويرسازيهاي نمايشگاه شاهنامهنگاريهاي مؤسسه صبا ارائه شده است ويژگيهايي از دوران طلايي تصويرسازي در ايران را روايت كرد.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، فرشيد مثقالي چهره نام آشنا و پيشكسوت گرافيك و تصويرسازي ايران كه چند اثرش در ميان گنجينه رونمايي شده تصويرسازيهاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان (متعلق به دهههاي 40 و 50 ) در نمايشگاه شاهنامهنگاريهاي مؤسسه صبا به نمايش درآمده ويژگيهايي از دوران طلايي تصويرگري در ايران را روايت كرد. اين طراح و مدرس برجسته كه بسياري از پوسترها و تصويرسازيهايش (از جمله پوستر فيلمهاي موج نو دهههاي 40 و 50 (آقاي هالو، پستچي) و تصويرگري كتاب ماهي سياه كوچولو) در آن سالها، جريانساز و بشدت پرمخاطب و داراي نگاه و بيان ويژه و منحصربفرد بود. پا گرفتن اين هنر را در ايران چنين ارزيابي كرد كه مؤسسهاي مثل كانون پرورش فكري پيدا شد و به اين هنر ميدان داد، اعتبار كافي براي آن قائل شد و عرصهاي براي تجربه و خلاقيت در اختيار هنرمندان گذاشت بدون اينكه هيچ مرز و محدوديتي باشد و تعدادي آدم آمدند و كار كردند، وي در خصوص بازخورد و تأثيرات اين حركت خاطر نشان كرد: واقعيت اين است كه ما در آن زمان نتوانستيم بازخوردش را بصورت مستقيم ببينيم اما الان پس از سالها با هر كس برخورد ميكنم همه خاطرههاي مثبت و ماندگاري در ذهن خود از اين كارها دارند، براي من چيز حيرتاوري بود كه چطور در اينهمه آدم و وسعت مخاطبان اين آثار حضور داشته و ديده شده و در خاطر اينهمه مخاطب بعد 40 سال همچنان مانده، حال چقدر تأثير داستان بوده چقدر سهم موقعيتها و فضاهاي اجتماعي و چقدر خود تصويرسازي دخيل بوده همه بايد بررسي مستدل علمي انجام گيرد كه هنوز نشده اما اين را ميدانيم كه مركزي آمد و فضايي ايجاد كرد و اعتبار داد به هر فعاليتي در سطح كودك با نگاه و مديريتي حرفهاي، محوري توصيف كرد و تمام چيزهايي كه خارج از سيستم و چارچوب آموزش مستقيم بودند هدف گرفت و براي آن اعتبار قائل شد. اين استاد و تصويرساز باسابقه ادامه داد: اين حركت روي جريانهاي بعدي هم تأثيرگذار بود، پايه بود و زمينهسازي كرد اما جنبه مثبتش اين بود كه به تصويرسازي كودك ارج و اعتبار داد و جنبه منفياش اين كه هنر تصويرسازي را فقط منحصر به كودك كرد و در رشتههاي ديگر به آن توجه نشد، امروز استعدادهاي زيادي هستند كه منتظر شرايط مطلوب و مناسبند و هر وقت در اين كشور فرصت و فضايي بوده و آب و نور كافي وجود داشته جوانههاي زيادي رشد كردهاند. اين هنرمند كه آثار برجستهاي چون جمشيد شاه و آرش كمانگير از او در نمايشگاه شاهنامهنگاري صبا به نمايش درآمده در خصوص آثار خود گفت: من هر كتاب را به سبك و سياقي متفاوت و با تكنيكي مجزا كار كردهام مثلاً در عمو نوروز با كولاژ، در ماهي سياه با كندهكاري روي سطوح، در آرش كمانگير با هاشورزني، در جمشيدشاه با كولاژ و طراحي مختلط، بنابر متني كه در اختيارم بوده در هر يك سعي كردهام تجربهاي تازه و متفاوت داشته باشم. گفتني است نمايشگاه شاهنامهنگاري صبا هماكنون در چند رشته هنري روايت هنر معاصر را از قله حماسههاي قومي و حكايتها و روايتهاي شاهنامه حكيم طوس در چند رشته نقاشي، نگارگري، مجسمه و حجم، نقاشي قهوهخانه، تصويرسازي، نسخههاي چاپ سنگي به نمايش گذاشته است، و تا 5 تيرماه به روي ديوار گالريهاي اين موسسه براي مشاهده عمومي قرار مي گيرد.
|