تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > عليرضا كدخدايي: خوشنويسي رباعيات خيام هنوز ادامه دارد


نمايشگاه رباعيات حكيم عمرخيام در موسسه صبا برپاست
عليرضا كدخدايي: خوشنويسي رباعيات خيام هنوز ادامه دارد

 

خوشنويس رباعيات خيام گفت: «خيام، رياضي دان و شاعري است كه در رباعياتش نگاهي واقعي به جهان دارد و من سعي كرده ام اين نگاه را با خط نستعليق و رنگ مركب آبي در خوشنويسي رباعياتش بازتاب دهم. »

 خوشنويس رباعيات خيام گفت: «خيام، رياضي دان و شاعري است كه در رباعياتش نگاهي واقعي به جهان دارد و من سعي كرده ام اين نگاه را با خط نستعليق و رنگ مركب آبي در خوشنويسي رباعياتش بازتاب دهم. »



به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، نمايشگاه خوشنويسي عليرضا كدخدايي، با عنوان نابغه ي پرسشگر به مناسبت سالروز بزرگداشت خيام، 28 ارديبهشت در نگارخانه خيال شرقی موسسه صبا افتتاح شد. اين نمايشگاه شامل 54 تابلو از رباعيات حكيم عمر خيام به خط نستعليق و همراه با تذهيب است.

عليرضا كدخدايي درباره پروژه خوشنويسي رباعيات خيام گفت: « از سال 87 تاكنون، كار خوشنويسي رباعيات خيام را آغاز كرده ام و هنوز هم كامل نشده است. تاكنون بيش از 50 رباعي از خيام را خوشنويسي كرده ام و اين مجموعه قرار است در قالب يك كتاب منتشر شود. رباعيات خيام 178 قطعه است كه من رباعي «هنگام سپيده دم، خروس سحري» را نيز به آن اضافه كرده‌ام و اين روزها در حال نوشتن بقيه رباعيات حكيم عمر خيام هستم. »

كدخدايي با اشاره به كار گروه تذهيب گفت: « گروه چهار نفره خانم ها شهركي، محمديان، مسافر و محمودي كار تذهيب اين تابلوها را در طول اين دو سال با دقت و حوصله انجام داده اند.»

وی درباره انتخاب خط نستعليق براي رباعيات خيام گفت: « من تا به امروز بیشتر کارهایم خط شكسته نستعليق بوده است، اما براي این کار، خط نستعليق را انتخاب كرده ام كه دليلش يك احساس نياز نسبت به استخوان بندي خط و اصالت و پایه اصلي خوشنويسي بود. همچنين علاقه مفرطم به كار استاد اميرخاني در خط نستعليق دلیل دیگر این انتخاب است. البته در خوشنويسي این رباعيات، شيوه هاي چليپا، قصار نويسي، سياه مشق، ساده نويسي و قطعه نويسي هم استفاده شده است.»


او درباره دليل علاقه اش به خوشنويسي رباعيات خيام گفت: « به نظر من خيام فراتر از يك شاعر و يك فيلسوف يا رياضيدان است و ما اگر سالي چند نمايشگاه هم با نام او برگزار كنيم، نسبت به معرفي اين انسان كاري نكرده ايم. خيام كسي بود كه در لحظات آخر زندگي اش مي گويد: خداوندا از تمام موهبت هايي كه تو خلق كردي، بهترين استفاده را كرده ام. او هديه هايي مثل همين رباعياتش يا تقويم جلالي را به ما داده است. پروژه خوشنويسي رباعيات خيام براي من يك كار نمايشگاهي نبوده بلكه مثل هر رشته تخصصي ديگر به چشم يك پروژه چند ساله به آن نگاه كردم. براي آغاز خوشنويسي رباعيات، كتاب‌هاي زيادي درباره زندگي خيام مثل «مي و مینا» و «خيام‌نامه» را خواندم و تلاش كردم خودم را در فضاي زندگي خيام تصور كنم.»

كدخدايي درباره انتخاب رنگ آبي براي خوشنويسي شعرهاي خيام گفت: « با توجه به اينكه خيام يك انسان منطقي، يك رياضي دان و يك دانشمند است، نگاهي واقعي در رباعياتش به جهان دارد و واقعيات را گفته است. نگاه احساسي در شعرهاي خيام را كمتر شاهديم و رنگ آبي برازنده اين نگاه است. چرا كه آبي، رنگ سردي است كه چندان احساسي در آن نيست.»

این نمایشگاه تا 25 خرداد ماه همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 10-19 پذیرای عموم علاقه مندان است.

 
 
 

زمان انتشار: يکشنبه ٨ خرداد ١٣٩٠ - ٠٩:٢٠ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.