رهرو عمرزاد رئیس موزه هنرهای معاصر افغانستان ، برگزاری چهارمین دوسالانه بین المللی نقاشی معاصر جهان اسلام را زمینه ساز ایجاد تشکل جهانی هنرمندان مسلمان در سراسر دنیا و جستجوی راههای جدید بیان هنری براساس هویت، میراث و مشترکات معنوی فرهنگ و تمدن اسلامی دانست.
رهرو عمرزاد رئیس موزه هنرهای معاصر افغانستان ، برگزاری چهارمین دوسالانه بین المللی نقاشی معاصر جهان اسلام را زمینه ساز ایجاد تشکل جهانی هنرمندان مسلمان در سراسر دنیا و جستجوی راههای جدید بیان هنری براساس هویت، میراث و مشترکات معنوی فرهنگ و تمدن اسلامی دانست.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، آقای « رهرو عمرزاد» هنرمند و رئیس موزه هنرهای معاصر افغانستان که با ارائه آثار خود در چهارمین دوسالانه نقاشی معاصر جهان اسلام حضور دارد در بازدید از مؤسسه فرهنگی هنری صبا ، این مرکز را بزرگترین مکان فعالیتهای هنری در جهان اسلام دانست و گفت: این مجموعه نقش بسیار زیادی جهت ساماندهی، تمرکز و مدیریت کلیه فعالیتهای هنری در یک حوزه وسیع جغرافیایی و جذب و جهت بخشی به آثار و دستاوردهای هنری جهان اسلام و بسترسازی و ترسیم چشم انداز آینده آن در سطح جهانی دارد.
وی با اشاره به اینکه دوسالانه نقاشی معاصر جهان اسلام با اعتبار و اهمیتی که اکنون یافته از جایگاه ممتازی در سطح بین المللی برخوردار شده است تأکید کرد: این دوسالانه می تواند دورنمایی از جستجوی راههای جدید بیان هنری و چشم اندازی از آخرین تحولات، پیشرفتها و فعالیتهای هنری جهان اسلام باشد و راههای پیوند، تعامل و تبادل تجربیات، اندیشه ها و ایده های هنرمندان مسلمان در سراسر جهان را پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: هنرمندان شرق، به اثر هنری به مثابه تجلی شهود، باور و ایمان می نگرند اما در غرب، رفتاری در سطح فرم، تکنیک ونوگرایی های فرمالیستی با هنر می شود و از همین جاست که هنر شرق ، بلحاظ محتوا، موضوع، اندیشه و دریافت، بسیار جلوتر است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد و می توان گفت : نبض هنر در مشرق، تند تر می تپد.
وی افزود : یکی از مهمترین دستاوردهای این دوسالانه می تواند طرح ضرورت برپایی انجمن ، اتحادیه و تشکل جهانی هنرمندان مسلمان باشد که در آن ضمن تعیین سیاستها و اهداف کلی، با تأمین آزادی عمل کامل برای هنرمند، فضایی مناسب جهت فضای هنری بوجود آید.
وی تأکید کرد: امید دارم هیأت داوران در این دوسالانه با یک داوری اصولی، ساختاری منسجم و حرفه ای، الگویی ماندگار از داوری و قضاوت هنری براساس ضوابط و چارچوبهای تعیین شده را بجا گذارند که در آن، امروزی و معاصر بودن، تأکید بر بیان و قدرت فنی، اندیشه و تفکر اصیل، معیار های اخلاقی و ارزشی جهان اسلام و خلاقیت، معیارهای حقیقی انتخاب داوری آثار باشد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری دوسالانه ها به تحکیم و تداوم پیوندهای فرهنگی میان هنرمندان کلیه جوامع اسلامی منجر شود.
|