تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > سفرنامه سفالها ؛ از آب و گل تا ابدیت


سفرنامه سفالها ؛ از آب و گل تا ابدیت

 

نخستین نشست پژوهشی از سلسله نشستهای ویژه دوسالانه سفال، سرامیک و آبگینه با حضور صاحبنظران و اساتید این رشته در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

نخستین نشست پژوهشی از سلسله نشستهای ویژه دوسالانه سفال، سرامیک و آبگینه با حضور صاحبنظران و اساتید این رشته در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر ، دراولین نشست تخصصی ویژه هشتمین دوسالانه سفال، سرامیک و آبگینه ایران، خانم فخری گلستان و دکتر حکمت اله ملاصالحی با علاقمندان در خصوص هنر سفالگری ایران سخن گفتند.

در این نشست که با استقبال عمومی همراه بود ابتدا خانم فخری گلستان با اشاره به کارکردهای هنر سفال در رفتار شناسی آئینی، حیات قومی و سنت های بومی ایران، تجارب شخصی سالیان خود را از هنر سفالگری به تفصیل بیان داشت و گفت در همه این سالها همیشه سفال همسفر و همراز دائمی من بود و این که چگونه گل می تواند تا این حد مقاوم و ماندگار باشد مثل یک راز همواره با من بود.

سپس دکتر حکمت ا... ملاصالحی درخصوص مبانی و خاستگاههای تاریخی حکمی، معرفتی و مردم شناختی هنر سفال بیان داشت پدیده شناسی سفال و گل به مثابه شکلی از الوهیت در منظر انسانی قابل تأمل است. وی گفت زمان، مکان، فضا و محیط در دوره جدید همه چیز را عوض کرده اند و تعاریف ما را نیز دستخوش دگرگونی ساخته اند و در نتیجه نسبت الوهی، قدسی و مینوی انسان را با عالم انکار می کنند اما هنر سفالگری که تجلی تلفیق 4 عنصر آب، هوا، خاک و آتش است انتزاعی ترین فرمها را در کنار انضمامی ترین اشکال در هم می آمیزد وی افزود: از آغاز شاهد یک پیوند بنیادین میان انسان و آب و گل بوده ایم که تداعی ساختار وجودی او بوده و عرصه هایی چون انسان شناسی، اسطوره شناسی و باستان شناسی را بخود اختصاص داده و بلحاظ مقوله های زیبایی شناختی حکمت هنر شرق نیز سخت قابل توجه است. وی با تعبیر سفالگری به «گسترده ترین و صمیمی ترین هنر در تمام تاریخ بشری» یادآور شد ، بدلیل خصلت الوهی « گل » و ترکیب 4 عنصر هستی در سفال، این هنر از آغاز شکل گیری خود « آئینی» زاده شد و بر اساس آئین رشد کرد و سپس وارد عرفان شد و در نهایت سر از ادبیات تمثیلی و حکمت معنوی ما در آورد. چنانچه جام به یک تعبیر محوری و تمثیل کیهانی در زبان حافظ و مولانا تبدیل می شود.

وی افزود همه هستی در تفکر و حیاتی و شهود عرفانی مظاهر زنده حق است و در اینجا سفال هم وجهی نمادین و متذکر به حقایق معنوی و متعالی می یابد. ردپای اندیشه خلقت انسان از آب و گل در اسطوره های بین النهرین ، مصر و یونان باستان و رمز خلق از عدم همه از این شمارند.

وی در پایان قابلیت ، انعطاف و شکل پذیری گل را در تناظری شگفت باوجود انسان و پیچیدگیهای ان دانست. گفتنی است نشست های پژوهشی، تحلیلی و تاریخی سفال، سرامیک و آبگینه در کنار کارگاههای تخصصی آموزش همزمان با برپایی نمایشگاه بزرگ دوسالانه سفال و سرامیک در مؤسسه فرهنگی هنری صبا به کار خود ادامه خواهد.

 
 
 

زمان انتشار: شنبه ١٦ دی ١٣٨٥ - ١٣:٠٠ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.