 |
تازه های خبری |
 |
 |
آخرین گزارش ها |
 |
 |
اخبار |
 |
 |
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها |
 |
 |
عناوین مطالب اصلی |
 |
|
 |
اخبار > « پوستر ایران» ؛ از گذشته تا امروز در « صبا » |
 |
« پوستر ایران» ؛ از گذشته تا امروز در « صبا »
|

درنخستین نشست تخصصی نمایشگاه منتخب پوسترهای نسل 5 طراحان گرافیک ایران، قباد شیوا و بیژن صیفوری ریشه ها و سرچشمه های گرافیک ایرانی و وضعیت کنونی و چشم انداز آینده این هنر را در عرصه پوستر بررسی و تحلیل کردند.
درنخستین نشست تخصصی نمایشگاه منتخب پوسترهای نسل 5 طراحان گرافیک ایران، قباد شیوا و بیژن صیفوری ریشه ها و سرچشمه های گرافیک ایرانی و وضعیت کنونی و چشم انداز آینده این هنر را در عرصه پوستر بررسی و تحلیل کردند.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در این نشست پژوهشی که با حضور شمار زیادی از علاقمندان و دانشجویان هنر و صاحبنظران عرصه گرافیک برگزار شد ابتدا قباد شیوا از مدعوین این نشست در سخنانی با عنوان « نگاهی به گذشته و امروز پوستر ایران» با اشاره به کهن ترین نمونه های ارتباط تصویری بصورت عام در ایران نظیر گنجنامه همدان و کتیبه های بیستون و تخت جمشید که فراتر از بعد تزئینی خود دارای پیام بوده و کارکرد امروزی پوستر را دارا می باشند، به نقطه های آغازین در شکل گیری گرافیک معاصر از چند دهه پیش پرداخت و با تجلیل از مقام بزرگانی چون مهندس هوشنگ کاظمی و دکتر محمود جوادی پور بعنوان پیشکسوتان و پایه گذاران فرهنگ بصری جدید و تدریس علمی و آکادمیک این هنر در ایران و پایه ریزی بنیانی قاعده مند و منسجم در این عرصه گفت آثاری که این دو بزرگ در تاریخ گرافیک ایران به جا گذاشته اند چه از لحاظ نوگرایی و پلاستیک و چه از جنبه ایرانی بودن بی نظیر است. وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین تجلی گرافیک از گذشته تا امروز در قالب پوستر بوده است تأکید کرد: پوستر میدانی وسیع برای بیان و بروز اندیشه ها و ایده های گرافیست در همه جای دنیا بوده و اکنون در بیشتر کشورهای جهان موزه پوستر داریم چراکه پوستر بیان نگاه اجتماعی و دریافت های ذهنی هنرمند، بینش بصری او و نحوه اجرای آن است.
قباد شیوا در ادامه به بازدید خود از نمایشگاه نسل 5 ، اشاره کرد و گفت: با دیدن آثار این نسل جوان و خلاق احساس می کنم یک انرژی عظیم و بسیار مؤثر در آنان موج می زند که متأسفانه هنوز زمینه بهره گیری درست از این همه توان و پویایی و استعداد در جامعه نمی بینیم. و تکامل گرافیک را در یک کشور محصول ترکیب و تعامل میان سفارش دهنده آگاه، طراح آگاه و مخاطب آگاه دانست وی خاطر نشان کرد: ترس من این است که این انرژی قوی را مردم نبینند و دولت نیز بستر لازم برای شکوفایی و ثمربخشی آن را فراهم نکند. وی در پایان خود اظهار داشت: گرافیک هنر مردم است و برای مردم چرا که ماهیت رسانه ای و آگاهی بخشی دارد. باید تصور کنیم چون ابزار این هنر از غرب آمده پس از لزوماً باید غیر بومی کار کرد و اصالت اندیشه و نگاه و بیان را در بیراهه تقلید، تباه نمود.
در ادامه این نشست بیژن صیفوری به بررسی پوسترهای نسل 5 پرداخت و با بیان اینکه تنوع و فراوانی آثار بسیار تأثیرگذار بود ویژگی این نسل را تیراژ بالا و وسعت کمی و حجم بالای آثار در همه حوزه های گرافیک دانست و گفت: از نظر تنوع تکنیکی و زاویه دید این نسل طیف وسیعی را زیر پوشش گرفته و از این جهت دامنه انتخابش نیز به مراتب گسترده تر است و ارتباطاتش نیز با خروجی های مختلف وسیعتر. این نسل روز به روز بیشتر می بیند و می آموزد و تجربه می کند. وی در پایان اشاره کرد: زبان و لحن ایرانی بسیاری از این آثار نوید می دهد که هویت ما در گرافیک امروز، تجلی روشنی خواهد یافت.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: چهارشنبه ٨ شهريور ١٣٨٥ - ١٣:٢٠ | نسخه چاپي
...در حال ثبت نظر  نظر شما ...در حال ثبت نظر  خروج
|