تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > جلسه نقد و بررسى آثار قدرت‌ا... عاقلى و مهين نورماه برگزار شد


جلسه نقد و بررسى آثار قدرت‌ا... عاقلى و مهين نورماه برگزار شد

 

در پي برپايي نمايشگاه آثار قدرت‌ا... عاقلي و مهين نورماه در مركز فرهنگي ـ هنري صبا، گروه پژوهشي نقد هنرِ فرهنگستان هنر، جلسه نقد آثار اين دو هنرمند را برگزار كرد.

 در پي برپايي نمايشگاه آثار قدرت‌ا... عاقلي و مهين نورماه در مركز فرهنگي ـ هنري صبا، گروه پژوهشي نقد هنرِ فرهنگستان هنر، جلسه نقد آثار اين دو هنرمند را برگزار كرد.


به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر در اين جلسه كه اساتيد جعفري، هادي، اسكندري و درخشاني حضور داشتند، ابتدا درخشاني با اشاره به اين كه گرچه اين دو نمايشگاه همزمان ودر يك مكان برپا شده، ولي از جميع جهات با يكديگر تفاوت دارند،گفت: «آثار اين دو نمايشگاه از نظر شيوة كار، زبان، بيان هنري و تعلق به دو نسل متفاوت، از يكديگر متمايز هستند.»

وي افزود: «اگر اين آثار هنري را گفتگوي بين مخاطب و هنرمند در نظر بگيريم، تفاوت بسيار زيادي در آنها وجود دارد كه به دو دليل عمده است: يكي افق انتظارات مخاطب كه با هم متفاوت است و ديگري افق معنايي است كه از جمع برداشت سازندة اثر و برداشت بيننده به وجود مي‌آيد.

سپس جعفري با بيان اينكه تعريف‌هاي مختلفي از هنر وجود دارد كه يكي از آنها دلنشين‌تر از بقيه است و آن « هنر، نوع عالي بازي است»، افزود: «در عالم هنر هر چقدر هم كه جدي باشيد، در نهايت مي‌بينيد كه بازي كرده‌ايد.»

وي ادامه داد: «وقتي به اثر خانم نورماه تحت عنوان « خورشيد و ابر» نگاه كردم، ديدم ايشان به دو عنـصري كه ما هر روز آنها را مي‌بينيم، توجه كرده و نيت وجودش و تجربياتش موجب شده كه نگاهي به اين دو عنصر داشته باشد كه انسانهاي عادي ندارند. اين همان خلاقيت است كه در واقع نگاهي است نو، به واقعيت، وقتي كه ما متوجه اين مسأله مي‌شويم، تازه بازي شروع شده است.»

در ادامه جلسه اسكندري با ابراز اينكه وقتي ما وارد نمايشگاهي مي‌شويم، انتظار داريم كه آثاري را كه واجد زيبايي، ببينيم، گفت: «زيبايي طبق تعريف قدماي ما، تناسب و تقارن اثر است.»

وي افزود: «اين دو نمايشگاه را مي‌توان از دو ديدگاه نقد كرد؛ يكي ديدگاه تجربي و ديگر ديدگاه نظري. ديدگاه تجربي مي‌گويد كه دو هنرمند به ساخت و تكنولوژي برتر تعلق دارند. اما تركيب‌هاي خانم نورماه خلاصه و موجز است و با دو كلمه تركيب‌هاي ساده‌اي را ارائه داده است، اما تركيب‌هايي كه آقاي عاقلي ارائه داده، از كلمات و حروف بيشماري تشكيل شده است. اما از لحاظ مفــهومي هر دو به جلوه‌هاي سنــت تعلق خاطر دارند؛ آقاي عاقلي با ارائة عناصري از سنت كه واضح و تعريف شده هستند و خانم نورماه به مفاهيم سنتي كه در اسطوره‌هاي ما.

سپس سهراب هادي به ايراد سخن پرداخت و ضمن اشاره به اينكه اين فضا فرصت مغتنمي براي صحبت دربارة مفاهيم هستي، انسان و تبادل انديشه است، گفت: « من به اينكه در فضاي نقد مي‌توان حق را به صاحب اثر داد، چون تا اثري آفريده نشود، جايي براي بيان اثر نيست، اعتقاد دارم.»

اينجا ماحصل تلاشهاي دو هنرمند به نمايش گذارده شده كه با هم وجه اشتراك‌هايي دارند. وجه اشتراكشان هم به عناصر شرقي آنها برمي‌گردد؛ هم به معني در به‌كارگيري عنصر، مصالح و متريال در كار. اين اشتراك يك دفاع‌نامه‌اي است كه انسان امروز را متوجه اين كند كه مبتني بر چه هويت هنري قرار داشته و بنيان‌هاي حافظة تاريخي ما را تذكر بدهد.» گفتني است، اين جلسه با ارائه نظرهاي ديگري از منتقدين ادامه يافت.

 
 
 

زمان انتشار: پنج شنبه ٧ خرداد ١٣٨٣ - ١٢:٢٤ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.