در چهارمین نشست پژوهشی مؤسسه فرهنگی هنری صبا که همزمان با دومین دوسالانه بین المللی پوستر جهان اسلام در قالب میزگردی با حضور چهره های برجسته گرافیک ایران: قباد شیوا، ساعد مشکی، بیژن صیفوری، فرزاد ادیبی، مصطفی اسداللهی و حبیب اله صادقی برگزار شد، اندیشه پایه گذاری و ساماندهی گرافیک اسلامی و زبان مشترک تصویری و ارتباط با مشخصه ها، هویت، فرهنگ و باورهای اسلامی مطرح گردید.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنرجمهوری اسلامی ایران در میزگردی که با حضور قباد شیوا ، حبیب اله صادقی ، ساعد مشکی ، فرزاد ادیبی ، بیژن صیفوری و فرزاد زاد محسن ، موضوع خود را به بررسی دومین دوسالانه و آسیب شناسی پوستر و گرافیک ایران اختصاص داد ضرورت پرداختن به « گرافیک جهان اسلام» طرح شد.
در این میزگرد ابتدا قباد شیوا با بیان این که چرا یک اندیشه، پیام و محتوای اسلامی باید نوع گرافیک و شیوه استیتکش کاملاً تابع غرب باشد خاطر نشان کرد: باید در اندیشه ایجاد یک گرافیک جهانی باشیم که در هرجای دنیا عرضه شود بدانند که پشتوانه آن برگرفته از تفکر، معنویت و فرهنگ اسلامی است. وی گفت باید به سمتی حرکت کنیم که گرافیک ما اسلامی باشد اگرچه درباره خودرو یا تبلیغ مواد غذایی باشد، یعنی تشخص و هویت اسلامی ما در تمام تولیدات گرافيكي ما بايد جلوه داشته باشد. وي تأكيد كرد اگر بينالي به اسم جهان اسلام داريم بايد زبانش را، دیالوگ مخصوصش را و زیبایی شناسی اش را بدست بیاوریم و وظیفه اصلی این بی ینال، علاوه بر فرهنگ سازی، برای شکل گیری یک جریان اصولی و همچنین سلیقه سازی صحيح باید ایجاد بستری برای یک زبان تصویری مشترک میان همه جوامع اسلامی در جهان معاصر باشد.
در ادامه مصطفی اسداللهی با اشاره به اهمیت ویژگیهای ارتباط درگرافیک گفت: باید دقیقاً توانمندیها، استعدادها و امکانات موجود خود را در این عرصه کارشناسی کنیم و زوایا را به دقت مشخص نماییم.
آنگاه دکتر حبیب اله صادقی سرپرست موزه هنرهای معاصر و مرکز توسعه هنرهای تجسمی به عنوان دبیر این دوسالانه با اشاره به اینکه گرافیک ایران قابلیت زیادی برای جهانی شدن دارد سیری از مراحل شکل گیری این حرکت را از اولین دوره برپایی تاکنون و نقش محوری مرحوم مرتضی ممیز در آن را برشمرد و تأکید کرد: این دوسالانه باید یک استتیک جدید، راه جدید و نگاه جدید برای همه جهان اسلام عرضه کند و بررسی جایگاه هنرهای تجسمی در جهان اسلام و فرهنگهای مختلف جوامع اسلامی جزو برنامه های اصلی فرهنگستان هنر خواهد بود.
بیژن صیفوری سخنران دیگر بود که با بیان اهمیت و اولویت کیفیت آثار، به جای کمیت و تعداد شرکت کنندگان و مقایسه میزان حضور طراحان جهان اسلام نسبت به طراحان ایرانی خاطر نشان کرد: اگر این دوسالانه در تداوم خود ارزشهایی را در کل جهان اسلام تثبیت کند به توفیق نهایی خود رسیده است. وي پیشنهاد طرح موضوعهایی با رعایت جنبه اجتماعی و به روز بودن برای سنجش نگاه و رویکرد طراحان جهان اسلام در دوسالانه های بصری را مطرح کرد.
آنگاه نوبت به فرزاد ادیبی رسید، كه دوسالانه را عرصه ای برای بیان آرزوها، دردها و دغدغه های مشترک جوامع اسلامی دانست و گفت باید به نقطه ای برسیم که هم در فرم و هم در محتوا، تجلی یک نگاه بینش و دریافت اسلامی را مشاهده کنیم بدون شعارزدگی، سطحی نگری و حرکت در لایه های سطحی بلکه توحیدی نگاه کردن و رسیدن به فضای اصیل اندیشه اسلامی باید از کلیت اثر دریافت شود و این مرتبه هم به سرعت و سادگی حاصل نمی شود بلکه با تدبیر و تداوم و تسلسل این جریان و با پشتوانه یک اندیشه مبنایی و زیر بنایی امکان پذیر است. وی افزود: در حیطه و قالب و فرم چگونه باید نگاه اسلامی داشت. در اسلام ما نگاه شمایل نگارانه و طبیعت گرایانه داریم بنابراین حرکت به سمت انتزاع تنها راه ممکن بوده و امروز تایپو گرافی پتانسیل زیادی برای بیان اين انتزاع اسلامي دارد. مسأله بعدی آموزش است و دقت کارشناسانه و نهایت سخت گیری در مورد آثاری که توسط فرهنگستان هنر روی دیوار می روند و دیده می شوند.
در پایان ساعد مشکی با ذکر این نکته که پوستر هنری مردمی و برای مخاطب عام می باشد و نه مخصوص نمایش در گالریهای در بسته هنری گفت: پدیده پوسترهای نمایشگاهی پدیده ای است که تنها به درد جایزه گرفتن از جشنواره های دنیا می خورد و کوچکترین تأثیری در روند گرافیک این کشور نمی گذارد. چرا پوسترهای حرفه ای در سطح شهر دیده نمی شوند؟ یادمان باشد که طراحی گرافیک به روز ترین و ملموس ترین رابطه را با جامعه دارد و در هر کشوری صدای طپش هر اتفاق و حادثه ای را زودتر از هرچیز در پوستر و گرافیک آن کشور می توان حس کرد و شنید. وی خاطر نشان کرد: بی ینالهای پوستر قبل از گالریها و موزه ها باید در خیابانهای شهر با حضور همه مردم شهرنشین از هرگرایش و سلیقه برگزار شود.
گفتنی است دور بعدی نشست های تخصصی دوسالانه پوستر جهان اسلام در ادامه کار دوسالانه با حضور اساتید، صاحبنظران و کارشناسان پوستر و گرافیک ایران برگزار خواهدشد.