• پنج شنبه ٢٩ شهريور ١٤٠٣
  • En

آرم فرهنگستان هنر
اخبار > نزديك به 400 نوع نقش و طرح گچ‌بري ايراني داريم


استاد مرتضي مطيفي فرد:
نزديك به 400 نوع نقش و طرح گچ‌بري ايراني داريم

 

نخستين جلسه كارگاه آموزشي گچ‌بري استاد مطيفي فرد عصر شنبه 30 آبان با حضور دانشجويان و علاقه‌مندان به اين هنر ايراني در فرهنگستان هنر برگزار شد.

نخستين جلسه كارگاه آموزشي گچ‌بري استاد مطيفي فرد عصر شنبه 30 آبان با حضور دانشجويان و علاقه‌مندان به اين هنر ايراني در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين كارگاه آموزشي استاد «مرتضي مطيفي‌فرد» با ارائه تصاويري از مساجد، خانه‌ها و ساير اماكن تاريخي به تشريح برخي از نقوش اسليمي و گچ‌بري پرداخت و اظهار داشت: ما نزديك به 400 نوع نقش و طرح براي گچ‌بري داريم كه هر كدام از آن‌ها اجراي متفاوتي دارند.

وي بهترين گچبري در ايران را مربوط به دوران صفويه شمرد و يادآور شد: تا كنون كارهاي گچ‌بري مانند دوران صفويه نديدم؛ خصوصا دوره ايلخاني، آثار تاريخي در آن دوره حاكي از اين است كه هنر گچ‌بري به اوج خود رسيده است.

اين هنرمند با آوردن مثال‌هايي به توضيح آثار تاريخي عصر صفويه پرداخت و افزود: شيوه اجراي گل‌هاي دوران صفويه، بسيار سخت است، چراكه گل‌ها همراه با تذهيب كار مي‌شده و فوق‌العاده پر نقش و نگار بوده است و دوبناي چهل ستون و عالي‌قاپو از جمله بناهايي هستند كه مي‌توانيم اين آثار منحصر به فرد را در آنها ببينيم.

سپس مولف كتاب «تكنولوژي‌ گچكاري و گچبري» به هنر آينه‌كاري اشاره كرد و متذكر شد: هنر آينه‌كاري هم كه در كنار گچ‌بري بسيار استفاده مي‌شود، پيشينه‌اش به دوره صفويه بر مي‌گردد. البته آينه‌هايي كه امروزه كار مي‌شود از كشور ايتاليا است ولي در دوران صفويه بهترين آينه و جيوه‌كاري را خود ايرانيان انجام توليد مي‌كردند.

وي سپس به تشريح تئوري سازه‌ها و پيكربندي در انواع نقوش اشاره و خاطر نشان كرد: همانطور كه گفتم ما 400 نقش و طرح در هنر گچ‌كاري داريم كه اجراي هركدام متفاوت است، يكي از مسايل اساسي در اين هنر، طراحي اوليه است كه بايد بسيار با دقت ميليمتري انجام شود. چون خطاي بسيار كوچك در كار موجب مي‌شود كل كار به درستي اجرا نشود پس به خاطر داشته باشيد، طرحي كه شما قبل از اجراي كار پياده مي‌كنيد بايد بسيار با دقت نظر كشيده شود.

استاد مطيفي فرد با ارائه تصاويري از گنبدها قبل از گچكاري توضيح داد: زيركار گنبد بايد يزدي‌بندي شود، در يزدي بندي بايد به زوايا دقت داشت، حتي اگر معمار در ساخت قوس گنبد اشتباهي كرده باشد، يزدي بندي باعث مي‌شود تا كار منظم به اجرا درآيد و مشكلي در قوس گنبد به وجود نيايد.

اين هنرمند به قطار بندي و گوشه‌سازي در كارها پرداخت و گفت: از زماني كه قوس‌ها طراحي شد با استفاده از قوس‌ها زاويه‌ها را به هم مربوط مي‌كردند و قوس‌ وسط گنبد را با قطار بندي تزيين مي‌كردند. گوشه‌سازي را نيز با رسمي‌بندي در زاويه‌ها و ريختن لنگه قوس‌هايي در زاويه‌‌ها و جمع كردن دهانه‌ها اجرا مي‌كردند. اين الگوها اول بر روي زمين پياده مي‌شد بعد بر اساس تخته‌بندي آن را اجرا مي‌كردند.

در اولين نشست از اين كارگاه كه به صورت تشريحي برگزار شد، استاد مرتضي مطيفي فرد از هنرآموزان خواست تا طرح‌هايي كه در اين جلسه به تشريح آن پرداخت را مورد بررسي قرار دهند و نقش دلخواه خود را پس از انتخاب براي اجرا در كارگاه با وسايل مورد نياز تهيه كنند.

اين كارگاه هر هفته روزهاي شنبه از ساعت 14 تا 18 در محل فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود.

 
 
 

زمان انتشار: يکشنبه ١ آذر ١٣٩٤ - ١٣:٢٩ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;