مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد جواد حمیدی به همراه نمایش برخی از آثار این هنرمند فقیدعصر سه شنبه 22 اردیبهشت در موسسه فرهنگی هنری صبا فرهنگستان هنربرگزار شد. مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد جواد حمیدی به همراه نمایش برخی از آثار این هنرمند فقیدعصر سه شنبه 22 اردیبهشت در موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنربرگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، در این مراسم که با حضور استادان، هنرجویان و علاقه مندان در سالن همایش های فرهنگستان هنر برگزار شد، ابتدا ناهید عبدی استادیار پژوهشکده هنر، با اشاره به برخي خصیصه های هنری استاد حمیدی اظهار داشت: استاد حمیدی از اولین دقایق شکل گبری هنر در ایران حضور داشتند و در گرافیک، طراحی و حتی سفر برای ادامه تحصیل جزء اولین ها بودند و تا آخرین لحظه عمر نیز حضوري مستمر و موثر داشتند. وی افزود: امروز حضور استاد حمیدی و تاثیری که در هنر ایران داشتند موجب شده تا آن زنده یاد را به عنوان هنرمند مولف بشناسیم. او هنر را آمیزه ای از پند می دانست و هر آنچه را كه بیان معنوی و محتوايي داشت، اساس فهم هنری می شمرد و معتقد بود که ارزش دیدگاه سالک، کشف هنر و هستی است و به واسطه خاستگاه خانوادگی است عبدی سپس به معتقدات استاد براي اعتلای هنر اشاره كرد و گفت: استاد حميدي بر دو نكته تاكيد داشت يكي اهمیت بحث و گفتگو و ديگري اهمیت نقد كه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. وی سپس به دسترسی مستندات و مسایل اخلاقی اشاره کرد و گفت: در کشور ما متاسفانه اطلاعات ناقص بوده و به همین سبب توجه جدی می طلبد. حبیب آیت الهی سخنران بعدی این نشست از ویژگی های هنری استاد حمیدی در مقابل استادش حیدریان سخن گفت و یادآور شد: آنچه حمیدی را از دیگر شاگردان حیدریان متمایز می ساخت، دقت وی بود، گرچه فنون حیدریان نسبت به شاگردش بسیار متفاوت بود؛ اما او را به عنوان دستیار خود انتخاب کرد. این هنرمند سپس به مقایسه برخی از ویژگی های استادحمیدی و سایر اساتید پرداخت و تصريح کرد: حمیدی ترکیب بندی و کمپوزسیون را بسیار خوب میدانست و همچنین آگاهی داشت که چگونه باید این عناصر را با یکدیگر همسان سازد. در مقابل، استاد جوادی پور به کاربرد رنگ ها توجه بسیار داشت؛به همبن دلیل بسیاری از دانشجویان استادحمیدی را انتخاب میکردند. استاد هنرهای تجسمی به دیگر ویژگی های استاد حمیدی اشاره کرد و افزود: استاد حمیدی سعی می کرد همیشه با یک قلم مو کار کند و معتقد بود رنگ از درون انسان نشات میگیرد. و از دیگر خصوصیات وی رها کردن کار بود که هر گاه احساس می کرد که حس درونی اش تمام شده دیگر نمیتوانست روی آن کار کند. وی در ادامه به دیگر ویژگی های حمیدی اشاره کرد و گفت: او تنها یک نقاش نبود؛ بلکه علاقه زیادی به طراحی ایرانی داشت و برایش مهم نبود که متعلق به کدام مکتب است، هنر ایرانی را عمیقا می شناخت. او همچنین بسیار هنرمند متواضعی بود. سپس سيد مهدي حسيني كه خود از شاگردان استاد حميدي بود و سالها از دوران نوجواني در محضر استاد به فراگيري فنون طراحي و نقاشي ميپرداخت از خصوصيتهاي اخلاقي و هنري وي سخن گفت و يادآور شد: استاد از همان دوران جواني و هنگام بازگشت از فرانسه خانهشان را به جواناني كه علاقهمند به فراگيري نقاشي بودند اختصاص داده بود و من و دوستانم در مكتب وي مشق نقاشي ميكرديم. حسيني از ويژگيهاي اخلاق هنري استاد حميدي به فروتني وي در هنر اشاره كرد و عنوان داشت: استاد حميدي آنقدر در هنر فروتن بودند كه وقتي طرح و نقشي را بر بوم ميزدند حتي نظر شاگردان خود را ميپرسيدند و آن را به كار ميبردند. ايشان معتقد بودند كه اگر روح و جسم هنرمند مصفا و پاك باشد در آثارش نمايان خواهد شد و ناپاكيها نيز در آثار هنرمند نمود خواهد داشت. اين هنرمند ويژگي ديگر استاد حميدي را دانش وي نسبت به سبكهاي هنري دانست و افزود : استاد حميدي از فنون و سبكهاي مختلف هنري چه سبك نقاشي ايراني و چه سبك مدرن و غربي بهره ميبرد اما نقاشي او در عين حال متعلق به خودش و سبك خودش بود در واقع كار وي منحصر به فرد بود. محمد علي رجبي، از ديگر شاگردان استاد حميدي اظهار داشت: مقام هنرمند در كلام به عنوان انسان كامل آمده است و اگر از خود لياقت نشان دهد ميتواند از او به عنوان انسان كامل ياد كرد. استاد بزرگوارم آنقدر استعداد وجودي داشت كه نهايت آنچه را كه ارائه ميكرد، نشاني بود كه خداوند در او به نمايش گذاشته بود. وي به واژه قلماندازي اشاره كرد و افزود: در نگارگري لفظي به نام قلم اندازي داريم يعني هنرمند آنقدر بايد به مراتب عالي رسيده باشد كه وقتي قلم و مركب به دست ميگيرد، بتواند بدون هيچ خدشهاي طرحي زيبا ترسيم كند. و استاد حميد به درجهاي رسيده بودند كه طراحي ايشان بدون هيچ نقصاني بود و در واقع از سه عنصر خط، رنگ و بافت بهره ميبردند. رجبي حساسيت استاد حميدي نسبت به شاگردانش را از ديگر ويژگيهاي وي دانست و خاطر نشان كرد : استاد نسبت به شاگردان خود بسيار حساس بودند و معتقد بودند نبايد به روحيه شاگردان و اعتماد به نفس آنها خدشهاي وارد كرد. همچنين به وضعيت جسمي هنرجويان نيز توجه داشت و اشاره ميكرد اگر فردي را ميبينيد كه چاق است طرحهاي خود را نيز ممكن است به همان شكل به تصوير بكشد. وي در پايان سخنان خود به وحدت و يگانگي و انس با طبيعت در آثار استاد حميدي اشاره كرد و افزود: استاد چون دستي هم در شعر داشت در آثارش عشق به معشوق و حق را ميتوان مشاهده كرد. در پايان اين مراسم، نمايشگاه آثار استاد جواد حميدي در نگارخانه خيال موسسه فرهنگي – هنري صبا افتتاح شد. |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |