رئیس فرهنگستان هنر در بازدید از مرحله پایانی رویداد ملی بازیآرا عنوان کرد: طراحان بازی، خواسته یا ناخواسته در حال خلق آینده جامعهاند. به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، مجید شاهحسینی رئیس این فرهنگستان و عضو پیوسته آن، صبح سهشنبه 25 اردیبهشت، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی حضور پیدا کرد. وی با همراهی محمد امین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، از مرحله پایانی اولین رویداد ملی بازیآرا که به تولید و رشد بازیهای محتوایی اختصاص دارد، بازدید کرد و ضمن نشستی با تیمهای بازیساز حاضر در این رویداد به گفتوگو پرداخت. ایشان با طرح موضوع منابع فکری و محتوایی بازیسازان به «ظرفیتهای هنر، رسانه و بازیهای رایانهای در بازنمایی جنگ غزه» پرداخت و گفت: «جنگ غزه، جنگی است که در مدلهای مرسوم نمیجنگد. یک سوی آن رژیم غاصب صهیونیستی حضور دارد که حیات خود را در جنگ میبیند، جز به گسترش مرزهای جغرافیایی نمیاندیشد و حتی بابت مرگ کودکان هم میگوید نگران آنها نباشید. برای این رژیم بدترین روایت آن است که مرزهای آنها را به رسمیت نشناسید. از این رو بازیسازان میبایست به تاریخ، فلسفه، مبانی زیباییشناسی، روانشناسی، نشانهشناسی و بسیاری از دیگر علوم اشراف داشته باشند. زیرا در جایگاه راوی مسئولیتی تاریخی بر عهده دارند». شاهحسینی در ادامه به توضیح جنگهایی پرداخت که در ایالت متحده صورت گرفته و افزود: «جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا، در سخنرانی خود اذعان داشت که کشورش از بدو شکلگیری، فقط 16 سال از عمر 200 سالهاش را نجنگیده است. بنابراین حیات آمریکا در جنگ بوده و نگاه کاسبکارانه آنها به جنگ، آن را به یک تجارت جهانی تبدیل کرده است. حتی بین فروش جنگافزارها و تولیدات سینمایی آمریکا رابطه مستقیمی وجود دارد؛ بهطوری که اگر از تولیدات فیلمهای هالیوودی، انیمیشنها و بازیهای رایانهای کاسته شود، از فروش سلاحها نیز کاسته خواهد شد و بر تمام مناسبات تجاری این کشور و حتی بازارهای جهانی آن تاثیر منفی خواهد داشت». عضو پیوسته فرهنگستان هنر در ادامه خاطرنشان کرد: «ما در سینما اصطلاحی داریم و میگوییم؛ سینما، تصویر فردای جامعه است، زیرا سینما جهان پس از خود را خلق میکند و مجازی است که زمینه خلق خود را در عینیت جامعه میسازد. حال اگر سینما تصویر جهان فرداست، گیم و بازی تصویر جهان دو روز بعد آن است. وقتی در بازی شرکت میکنیم، خواسته یا ناخواسته در جهانی دیگر به سر میبریم و این امر تاثیرات خود را بر روی کودک نشان خواهد داد. شما جهانبینی و تعریف کودک از حیات را در بازی خلق میکنید و نشان میدهید. خوشبختی، بدبختی، شادمانی، غم و بهطور کلی صفات در بازی چگونه تعریف میشوند. صفات را برای آنها ارزشگذاری میکنید، به آنها میگویید که باید چه صفاتی داشته باشند تا یک فرد کنشگر موفق شوند و تعریف برنده و بازنده را در بازی با شاخصها و تعاریف خودتان برای او مرزبندی میکنید، آموزش میدهید و تصویر پسفردای نسلی که در حال تربیت شدن است را خواهید ساخت. از این رو است که میگوییم طراحان خواسته یا ناخواسته جهان فردا و پس فردای جامعه را خلق میکنند. بنابراین طراح بازی با نظام ارزشی خود جهانی را برای مخاطبی خاص خلق میکند. باید صبورانه ادامه دهد تا به نتیجه برسد و کارش ثمربخش باشد. زیرا این نوع تولید، فرهنگ مصرف خود را دارد و در درازمدت به بار مینشیند». رویداد بازیآرا در چهار محور «زن، خانواده و جمعیت»، «مقاومت و دفاع مقدس و مبارزه با استکبار»، «امید و پیشرفت هویت اسلامی ایرانی»، «قرآن و عترت» به تولید محتوای بازیهای رایانهای اختصاص داشت و آیین اختتامیه این رویداد و مراسم اهدای جوایز در روز چهارشنبه 26 اردیبهشت از ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد. فیلم این بازدید را اینجا مشاهده کنید.
|
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |