آرم فرهنگستان هنر
اخبار > بررسی نحوه همکاری‌های دوجانبه بین دفتر آموزش‌های هنری وزارت ارشاد و فرهنگستان هنر


در یک جلسه مشترک صورت گرفت
بررسی نحوه همکاری‌های دوجانبه بین دفتر آموزش‌های هنری وزارت ارشاد و فرهنگستان هنر

 

جلسه بررسی نحوه مشارکت و همکاری‌های دوجانبه بین دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان هنر، با حضور محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش و منیژه کنگرانی معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه بررسی نحوه مشارکت و همکاری‌های دوجانبه بین دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان هنر، با حضور محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش، و منیژه کنگرانی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر، در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای جلسه، منیژه کنگرانی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر، ضمن خوش‌آمدگویی و ابراز خرسندی از امکان همکاری‌های مشترک با دفتر آموزش، به تشریح فعالیت‌های فرهنگستان در حوزه آموزش هنر پرداخت و گفت: فرهنگستان هنر، به‌عنوان یکی از نهادهای مؤثر در حوزه سیاست‌گذاری هنر کشور، دارای جایگاه حقوقی معتبر و نقش راهبردی اثرگذار در جریان‌سازی تحقیقات، سیاست‌ها و فعالیت‌های هنری کشور است.

کنگرانی افزود: نظر به وجود میراث هنری، هنرمندان، مراکز و آثار هنری فراوان در کشور و جاذبه‌های چشمگیر آن برای اصحاب فرهنگ و هنرپژوهان ایرانی و غیرایرانی، ضرورت مطالعات و تحقیقات هنری با هدف ارتقای فرهنگ و تقویت هویت دینی، ملی و بومی، بیش از پیش آشکار می‌شود؛ لذا فرهنگستان هنر با بهره‌مندی از اندیشه و تجربه سرآمدان فرهنگ و هنر کشور، در قالب اعضای پیوسته و وابسته و افتخاری، و گروه‌های تخصصی، شامل گروه‌های «نمایش و ادبیات نمایشی»، «موسیقی»، «معماری و شهرسازی»، «هنرهای سنتی و صنایع‌دستی»، «هنرهای تجسمی»، «سینما»، «چندرسانه‌ای» و «فلسفه هنر» و نیز بهره‌برداری از امکانات، تجهیزات و فضای مناسب و کتابخانه تخصصی، طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری در معرفی، نقد و بررسی، احیا و توسعه هنرهای ایرانی‌ ‌اسلامی به انجام رسانده و یا در دست اقدام دارد.

او در ادامه با تشریح بخش‌های مختلف فرهنگستان هنر گفت: فرهنگستان با بهره‌مندی از تخصص هنری و توانمندی‌های پژوهشی اعضا، ارتباط مستمر با نهادها و سازمان‌های سیاست‌گذار، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز آموزشی و پژوهشی و اجرایی هنر، تعامل با هنرمندان و پژوهشگران مؤثر در فضای هنری کشور، توان جریان‌سازی، ایده‌پردازی و پژوهش در هنرهای ایرانی‌اسلامی و نقد و تحلیل هنرهای جدید با رویکردهای زیبایی‌شناختی، تاریخی، تحلیلی و تطبیقی دارد و می‌تواند نقشی مؤثر در ارزش‌گذاری و اثربخشی بر فعالیت‌های هنری کشور، مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی ایفا کند. همچنین، دراختیارداشتن فضای مناسب برای رویدادهای هنری شامل سالن‌های همایش، استودیو، کتابخانه و مرکز اسناد، کارگاه‌های هنری، مجلات تخصصی، گالری‌ها و موزه‌ها (مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا و موزه هنرهای معاصر فلسطین)، انتشارات (مؤسسه متن) و پژوهشکده هنر، زمینه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کلان مطالعاتی و تحقیقاتی هنر را فراهم ساخته است.

سپس محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم همکاری و مشارکت در بخش آموزش‌های هنری، به تشریح فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف دفتر آموزش و «طرح آموزش هنر برای همه» پرداخت و گفت: طرح آموزش هنر برای همه، با حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت محترم امور هنری و دفتر آموزش، از اواخر سال گذشته آغاز و به دلیل استقبال از این طرح، مرحله دوم آن از شهریور ماه شروع شده است. این آموزش‌ها با هدف نهایی تولید و کسب‌وکار، تدوین و برنامه‌ریزی شده است که در سه قالب حضوری، برخط (آنلاین) و برون‌خط (آفلاین) اجرایی شده است. همچنین، این طرح با استفاده از ظرفیت ال‌ام‌اس (که شیوه‌ای جدید و تازه برای تعامل بین هنرجو و استاد است) و با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان، در سه سطح مقدماتی و تکمیلی و پیشرفته، در 35 رشته عمومی و در مجموع بیش از 120 رشته هنرهای سنتی و محلی، برای ایجاد ظرفیت‌های شغلی، در حال اجرا در سراسر کشور است.

اسماعیلی افزود: جامعه مخاطبان ما ابتدا در مناطق محروم و سپس سراسر کشور هستند و ما با مشارکت کمیته امداد، سازمان بهزیستی، و وزارت آموزش و پرورش در حال اجرای این طرح هستیم. در آینده نزدیک این طرح بسیار گسترده‌تر خواهد بود و در این برهه، ظرفیت‌های فرهنگستان هنر می‌تواند در هم‌افزایی این طرح کمک شایانی کند.

او در ادامه، با تأکید بر افزایش تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور، گفت: دوازده هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت ارشاد در یک سال گذشته در کشور افتتاح شده است و هم‌اکنون شصت هنرستان هنرهای زیبا در رشته‌های تجسمی، نمایش، پویانمایی، سینما و موسیقی در سراسر کشور فعالیت دارند که این هنرستان‌ها خاستگاه بسیاری از بزرگان و فرهیختگان هنری است و قدمت برخی از این هنرستان‌ها (مانند هنرستان موسیقی پسران تهران) به بیش از صد سال می‌رسد و در این برهه، ارتقای کمّی و کیفی آموزش مربیان در دستور کار است تا با همکاری و مشارکت فرهنگستان هنر به نتایج مطلوبی برسیم.

اسماعیلی سپس با اشاره به فعالیت‌های بخش آموزش‌های مهارتی کاردانش گفت: استانداردهای آموزشی بخش کاردانش و مهارت‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش تدوین و آماده شده است و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره‌هایی برگزار می‌شود که در پایان دوره‌ها آزمون‌هایی در سه دوره در سال برگزار می‌شود و کسب نمره قبولی در آزمون به صدور دیپلم هنری منجر می‌شود.

او در ادامه به تشریح آموزش‌های بخش آموزش‌های آزاد پرداخت و گفت: آموزشگاه‌های آزاد هنری در رشته‌های مختلف، شامل موسیقی، تجسمی، نمایش و هنرهای سنتی و خوش‌نویسی است که با حدود 6هزار آموزشگاه در سراسر کشور به آموزش هنر می‌پردازند.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت همکاری‌های بین دفتر آموزش و فرهنگستان هنر گفت: مشارکت و همکاری فرهنگستان هنر در بخش‌های مختلف آموزش هنر در نظام جامع و در بخش بازآموزی هنرآموزان و هنرجویان، آسیب‌شناسی بخش‌های آموزشی و...، در قالب برگزاری جلسات و نشست‌ها به‌صورت عمومی، و همچنین برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها برای کمک به کسب‌وکارها و اقتصاد هنر، شناسایی استادان نخبه و حفظ سبک‌های مختلف آموزشی و هنری و انتشار نشریه‌های آموزش هنر برای کمک به مطالعات فرهنگی و هنری، گردهمایی و تعامل هنرمندان برجسته و استادان با علاقه‌مندان رشته‌های هنری برای ترسیم چشم‌انداز آینده هنر موثر است که امیدوارم با تدوین تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بتوانیم در حوزه آموزش هنر گام‌های موثری برداریم.

 

 
 
 

زمان انتشار: شنبه ١٩ آذر ١٤٠١ - ١١:٥٧ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;