نشست «نقش خلاقیت در آموزش هنر» یکشنبه، 29 آبان 1401، بهصورت حضوری و برخط در فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، نشست «نقش خلاقیت در آموزش هنر»، با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، به دبیری محمدحسین نواب، در سالن گلستان هنرِ فرهنگستان هنر برگزار شد و محمدعلی رجبی و عبدالمجید شریفزاده، در آن به ارائه مطلب درباره آموزش هنر و خلاقیت پرداختند. محمدحسین نواب، رئیس مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، با ابراز خرسندی از همکاری میان فرهنگستان هنر و وزارت آموزش و پرورش، این نشست را نخستین نشست از تقاطع میان آموزش و پرورش و فرهگستان هنر دانست و ابراز امیدواری کرد ادامهیافتن این سلسله نشستها و مدونکردن درسگفتارهای هنری آن به دانشجویان حکمت و فلسفه هنر کمک و راهنمایی کند. او خلاقیت را خلاقیت ممیزه یک انسان توانا و پیشنیاز و پیشران آموزش در هنر دانست که کشورهای پیشرفته دنیا آن را جدّی گرفته و به پیشرفت کشور خود کمک کردهاند. محمدعلی رجبی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، نیز درباره خلافیت گفت: خلق مبتنی بر فاعلیت است و معادل فارسی آن آفرینش است و هر آفریشی آفریدگاری دارد. بر این اساس، هنر دستساخت هنرمند است. از سوی دیگر، اگر قرار باشد خلاقیت معنای دیگری داشته باشد (که بسیاری از هنرمندان دنیا بر آن وفاق دارند)، کلمه خلاقیت کلمهای درست برای کار هنری نیست؛ چراکه آفریده دست هنرمند نیست و آفریدگار بزرگتری خالق آن بوده است و هنرمند آنچه را که از عالم غیب شنیده و دیده است گزارش میکند و به همین دلیل، بهجای کلمه خلاقیت، ابداع را به کار میبریم که به معنای پیداکردن امر ناپیداست. عبدالمجید شریفزاده، عضو گروه هنرهای ستی فرهنگستان هنر، خلاقیت را دارای جایگاهی ویژه میان فلاسفه و هنرمندان دانست و از آن بهعنوان یکی از وجوه مهم در هنر نام برد و گفت: چیستی خلاقیت و نوع نگاه ما به آن اهمیت بسیار دارد. از نگاه غربیها، خلاقیت رکن مهمی از هنر محسوب میشود، ولی نقطه مشترک همه تعاریف این است که خلاقیت نگاه ویژه و نو و ارزشمند داشتن به یک موضوع است.
نسخه شنیداری این نشست در اینجا در دسترس است.
|