در دومین نشست همافزایی رؤسای فرهنگستان هنر و دانشگاههای هنر، آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی دانشگاهها به بحث و بررسی گذاشته شد. به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، دومین نشست همافزایی رؤسای دانشگاههای هنر کشور و فرهنگستان هنر با حضور بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر؛ محمدرضا حُسنایی، رئیس دانشگاه هنر؛ محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره؛ علیرضا خواجهاحمدعطاری، سرپرست دانشگاه هنر اصفهان؛ سیدفرهنگ فصیحی، قائممقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ محمدرضا حافظی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی؛ رضا ماحوزی، معاون آموزشی و پژوهشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛ منیژه کنگرانی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر؛ و ناهید عبدی، مدیر پایش و ارزیابی سیاستهای آموزش هنر این فرهنگستان؛ برگزار شد. بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، در ابتدای جلسه، ضمن خیرمقدم به حاضران، هدف از برگزاری این جلسات را هماندیشی و همافزایی بهمنظور بازنگری در مسائل مختلف نظام آموزش عالی هنر در سطح کشور بیان کرد و گفت: در نشست اول، برخی از مشکلات و چالشهای پیش روی آموزش عالی هنر مطرح و احصا شد و در این جلسه، موضوع مهم آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. او با اشاره به اساسنامه فرهنگستان هنر و تأکید بر موضوع آموزش هنر در کشور افزود: در این اساسنامه، چندین بند درباره رصد کاستیهای آموزش هنر در سطوح مختلف، از جمله آموزش عالی و نیز آموزش عمومی و پایه، وجود دارد. افزون بر آن، مطالعه و پیشنهاد در امر سیاستپردازی از عمده مأموریتهای فرهنگستانها ذکر شده است. رئیس فرهنگستان هنر با اشاره به مأموریت رصد چالشهای حوزه هنر به فرهنگستان هنر از سوی رئیسجمهور، موضوع اصلاح آییننامه ارتقا را یکی از مسائل موجود در حوزه هنر دانست و فلسفه تشکیل جلسات همافزایی رؤسای دانشگاهها را طرح مسئله و اتخاد راهحلهای مناسب توسط صاحبنظران این حوزه بهمنظور ارائه در قالب پیشنهاد به مراجع ذیربط دانست.
در ادامه، رضا ماحوزی، معاون آموزشی و پژوهشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، پیرو برگزاری همایش تخصصی «سنجش و ارزیابی آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی دانشگاهها» و انتشار کتاب آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی؛ آسیبها، تحلیلها و راهکارها توسط آن مؤسسه، گزارش مبسوطی همراه با پیشنهادهایی ارائه کرد. سپس اعضای حاضر در جلسه در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند. محمدرضا حُسنایی، رئیس دانشگاه هنر، با اشاره به ضرورت تشکیل شورای تحول هنر و پیگیری این موضوع، اصلاح آییننامه کنونی را ضروری دانست و اذعان کرد که آسیبهای مربوط به آییننامه باید یکی از خروجیهای این شورا باشد. او طرح پرسشهای دقیق، شفاف و مشخص در این حوزه را جهت حصول به نتیجه ضروری دانست. علیرضا خواجهاحمدعطاری، سرپرست دانشگاه هنر اصفهان، ضمن اشاره به ماهیت دانشگاه هنر اصفهان و توجه این دانشگاه به رشتههای کاربردی، اذعان کرد: آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی هنر در خصوص رشتههای کاربردی نیاز به بازنگری دارد؛ زیرا اعضای هیئتعلمی این رشتهها نمیتوانند دستاوردهای هنری خود را در این آییننامه برونیسازی کنند. آییننامه ارتقا باید از بطن گروههای تحصیلی هنر و متناسب با شاخصهای آنها استخراج شود. اصل عدالتمحوری در دانشگاههای هنر از دیگر موارد مورد اشاره سرپرست دانشگاه هنر اصفهان بود.
محمدحسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن اشاره به فراهمبودن زمینه تغییرات آییننامه ارتقا، اصلاح آییننامه را یکی از دغدغههای شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم دانست. او پاسخ به مسائل بنیادی از جمله فلسفه ارتقا، جایگاه استادان هنر در حوزه مهارت و حوزه نظر، نحوه اجرای آییننامه ارتقا برای این دو گروه، و لزوم توجه به تفاوتهای دانشگاهها بر اساس الگوهای مختلف را مقدمه ورود به بحث تغییرات آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی هنر دانست و در ادامه افزود: موضوع ارتقا برای اعضای هیئتعلمی صرفاً به معنای افزایش حقوق نیست؛ زیرا ارتقا به استاد مرجعیت علمی میدهد. محمدرضا حافظی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، ضمن اشاره به ضرورت اصلاح آییننامه در رشتههای هنری تأکید کرد: ساختار کنونی آییننامه ارتقا مناسب رشتههای هنری نیست و لازم است تدبیری برای شیوه ارزیابی هیئتعلمی آموزشی اندیشیده شود و آموزش و پژوهش از هم تفکیک شوند. در انتها، مقرر شد کارگروه تخصصی از معاونان آموزشی دانشگاهها تشکیل و پیشنهادهای راهبردی در خصوص آییننامه ارتقا گروه هنر تنظیم و ارائه شود. در این جلسه، همچنین نسخهای از گزارش پایش «آموزش عالی هنر در ایران» که به همت گروه پایش آموزش عالی هنرِ معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر انجام گرفته بود در اختیار اعضای جلسه قرار گرفت.
|
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |