• چهارشنبه ٠٩ اسفند ١٤٠٢
  • En

آرم فرهنگستان هنر
اخبار > نشست تخصصی «مرجعیت علمی و سپهر هنر» برگزار شد


نشست تخصصی «مرجعیت علمی و سپهر هنر» برگزار شد

 

پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، نشست تخصصی «مرجعیت علمی و سپهر هنر» را با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار کرد.

به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشکده هنر، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی نخستین همایش ملی مرجعیت علمی با عنوان «مرجعیت علمی و سپهر هنر» به همت پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر و با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، روز سه‌شنبه هجدهم مهرماه 1402، در سالن گلستان هنر فرهنگستان هنر برگزار شد. در ابتدای این نشست تخصصی، مجید پروانه‌پور، عضو هیئت علمی و مدیر گروه نظریه و نقد هنر پژوهشکده هنر، ضمن خوش‌آمد‌گویی به مهمانان، به طرح پرسش از مفهوم مرجعیت و نسبت آن با جهان هنر پرداخت. او ضمن توضیحات مقدماتی برای روشن‌تر شدن بحث، به تعریف مرجعیت پرداخت و مرجعیت را در یک معنا به معنی محل رجوع دانست. مرجعیت در این معنی، امکان اثرگذاری و نوآوری در سطح جهانی را با رویکردی ملی و محلی در سپهر هنر به یکدیگر پیوند می‌زند.

 

 


سپس سحر کوثری، معاون پژوهش و فناوری مرکزتحقیقات سیاست علمی کشور، درخصوص کلیات همایش ملی مرجعیت علمی توضیحاتی ارائه و خاطر نشان کردند که تلاش بر این است در این همایش ملی از تمام توان و قابلیت کشور در همه حوزه‌ها استفاده شود و سعی بر این بوده که در یک چهارچوب مدون و علمی ارکان مختلف همایش در کنار هم قرار داده شود و برگزاری این گونه نشست‌ها در این راستا ترتیب داده شده است.

در ادامه محمدرضا مریدی، جامعه‌شناس و استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه هنر تهران، با موضوع «گفتمان دانشگاهی هنر و مرجعیت آن در جریان‌های هنری» به سخنرانی پرداخت. وی اذعان داشت مرجعیت علمی به معنی اقتدارگرایی و سلطه‌جویی نیست و به معنی کثرت‌گرایی است و اگر مرجعیت، نماد قدرت ملی تلقی شود بسیار آسیب‌زا خواهد بود، مرجعیت به معنی رجوع متعدد و مکرر است و این یعنی پذیرندگی و حداکثری دیدگاه‌ها و تفکرات که امکان مراجعه به دیدگاه‌های متعدد را می‌دهد.

مریدی در ادامه افزود، دانشگاه به‌عنوان یک مرجع علمی باید زمینه‌گرا باشد و مرجعیت دانشگاه باید محلی، بومی و منطقه‌ای باشد و نگاه‌ها باید به سمت کارکرد اجتماعی دانشگاه برده شود و آنچه که به دانشگاه‌های هنر مرجعیت می‌دهد این است که ببینیم چه ویژگی‌های زمینه‌ای دارند.

جمال عرب‌زاده، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران در سخنرانی خود به «مشروعیت یا مرجعیت؛ آسیب‌شناسیِ مرجعیت علمی در نهادهای هنری » پرداخت و گفت، در تعریف مرجعیت حتماً یک بعد اجتماعی داریم و مرجعیت بدون ایجاد نسبت بین یک شاخه علمی و جامعه نمی‌تواند استوار باشد و زمانی که یک رشته می‌خواهد مرجعیت داشته باشد باید مرزهای مشخص داشته باشد، اما وقتی از هنر حرف می‌زنیم قاعدتاً تعریف مرزهای آن بسیار دشوار خواهد بود.

در ادامه عرب‌زاده به ذکر شماری از آسیب‌ها و مشکلات موجود در مسیر رسیدن نهاد دانشگاهی به جایگاه مرجعیت اشاره کرد و به مباحثی همچون شک علمی و تخصصی‌سازی به‌عنوان بعضی از چالش‌های موجود پرداخت.

نخستین همایش ملی مرجعیت علمی را مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری مؤسسات و سازمان‌های پژوهشی مرتبط، در آبان‌ماه امسال برگزار خواهد کرد.

این نشست با پرسش و پاسخ پایان یافت.

 

 
 
 

زمان انتشار: شنبه ٢٢ مهر ١٤٠٢ - ١٣:٥٣ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;