معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر همزمان با دهه سرآمدی آموزش، پیشهمایش چهل سال آموزش طراحی صنعتی را با هدف بازبینی تجارب دوره دکتری طراحی صنعتی در سه دانشگاه تهران، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و دانشگاه علم و صنعت را با حضور استادان این رشته در روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه 1402 برگزار کرد. در این نشست ناهید عبدی، مدیر پایش و ارزیابی سیاستهای آموزش هنر، بابک امرایی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و دبیر علمی همایش، حسن صادقی نائینی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، مریم مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، وحید چوپانکاره عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، جمشید امامی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، علیرضا اژدری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ابراهیم باقری طالقانی عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان، سید علی فارغ، معاون آموزشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، میثم خداشناس رئیس دانشکده طراحی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و ناهید امیری رئیس گروه پایش آموزش عالی هنر فرهنگستان هنر حضور داشتند. در ابتدای نشست ناهید عبدی، مدیر پایش و ارزیابی سیاستهای آموزش هنر، ضمن اشاره به ماموریت اساسنامهای فرهنگستان هنر در حوزه آسیب شناسی، سیاستپردازی و الگوپردازی در آموزش هنر کشور، به برنامههای حمایتی فرهنگستان هنر در راستای برگزاری همایش چهل سال آموزش طراحی پرداخت. طرح حمایت و تقدیر از پایاننامههای دوره تحصیلات تکمیلی با محوریت الگوپردازی و سیاستپردازی آموزش طراحی صنعتی، برگزاری مسترکلاسهای ایده و اجرا، پیشنهاد رشتههای جدید با توجه به بضاعت موجود در کشور از جمله برنامههای ارائه شده بود. بابک امرایی، دبیر علمی همایش، با بیان توضیحاتی درباره همایش و ضرورت بازنگری دورههای آموزشی به این موضوع اشاره کرد که دوره دکتری طراحی صنعتی قریب به چهار سال است در کشور راهاندازی شده، و تعامل و به اشتراکگذاری تجارب استادان این حوزه در راستای ارتقای کیفیت دوره دکتری طراحی صنعتی برای آینده بهتر این رشته اهمیت دارد. در ادامه میثم خداشناس رئیس دانشکده طراحی دانشگاه هنر اسلامی تبریز توضیحاتی در خصوص نحوه برگزاری دوره دکتری طراحی صنعتی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز ارائه داد. وحید چوپانکاره، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص تصویب دوره دکتری طراحی صنعتی به ضرورت و اهمیت این دوره و لزوم فرصتهای مطالعاتی برای دانشجویان دکتری این حوزه اشاره کرد. حسن صادقی نائینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، به ضرورت موضوعاتی چون دورههای بازآموزی اساتید، فرصت تحقیقاتی دانشجویان دکتری در داخل کشور به منظور تعامل با دانشگاههای مختلف، ارائه نقشه جامع آموزش طراحی صنعتی و تدوین منابع درسی روزآمد در دوره دکتری طراحی صنعتی اشاره کرد. علیرضا اژدری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به ارائه مطالعه تطبیقی دوره طراحی صنعتی در کشورهای پیشتاز در عرصه طراحی صنعتی و ارائه تجارب موفق دانشگاهها پرداخت و به اهمیت پیشنگری نسبت به بازنگری دوره دکتری طراحی صنعتی اشاره نمود. سید علی فارغ، معاون آموزشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، در خصوص فرآیند بازنگری سرفصلهای درسی گفت: این فرآیند معمولا هر 5 سال یکبار اتفاق میافتد که البته در دانشگاههای مختلف جهان شاخصهایی همچون ترویج و توسعه رشته، سهم دانشآموختگان در اشتغال، نقشپذیری اجتماعی و ایفای رسالت جامعه پذیری در بازنگری تاثیرگذار است. ابراهیم باقری طالقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان، به موضوعاتی از جمله چشمانداز دوره دکتری طراحی صنعتی و ارائه سرفصلها با توجه به نیازهای بومی دانشگاهها و ملاحظات انتخاب موضوع رساله دکتری پرداخت. جمشید امامی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ضمن اشاره به نظرسنجی انجام شده از دانشجویان دوره دکتری طراحی صنعتی، آسیبهای همچون تشابه عناوین درسی با منابع درسی، فقدان رویکرد محوری، مشابهت شرح درس دوره کارشناسی ارشد و دکتری و مشکلات روش تحقیق در این حوزه را تشریح کرد. مریم مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به اهمیت روزآمدی اطلاعات اساتید این رشته و اشتراک دانشجدید میان اساتید اشاره نمود. در پایان مقرر شد با توجه به گستره آسیبهای آموزش طراحی صنعتی نشستهای آتی برای پرداختن به راهحلهای موجود برنامهریزی شود. |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |