دبير علمي همانديشي نقش و نقشبند: «هدف از برگزاري اين همانديشي، شناخت بيشتر ابعاد شخصيتي غياثالدين علي نقشبند يزدي است.»
دبير علمي همانديشي نقش و نقشبند: «هدف از برگزاري اين همانديشي، شناخت بيشتر ابعاد شخصيتي غياثالدين علي نقشبند يزدي است.»
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، مژگان جهانآرا، دبير علمي همانديشي «نقش و نقشبند»، هدف از برگزاري اين همانديشي را شناخت بيشتر ابعاد شخصيتي غياثالدين علي نقشبند يزدي عنوان كرد. اين پژوهشگر حوزۀ بافتهاي سنتي كه دكتراي ديزاين را در كارنامه دارد، دربارۀ لزوم همانديشي آثار و احوال غياثالدين علي نقشبند يزدي اظهار داشت: «همانديشي نقش و نقشبند در راستاي اهدافي بوده كه فرهنگستان در معرفي اساتيد بزرگ ايران دارد. در وهله اول، پيشنهاد خود فرهنگستان هنر بود كه از يكي از اساتيد معتبر و معروف پارچه ايران يادي شود و كتابي در كنارش چاپ شود. از سوی معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر دبير علمي اين همايش به من پيشنهاد شد و من هم خيلي خوشحال شدم.»
دبير علمي همانديشي نقش و نقشبند دربارۀ شخصيت غياثالدين علي نقشبند يزدي چنين گفت: «از آنجا كه غياثالدين آدم نابغهاي بوده و نبوغ عجيبي داشته، ما سعي كرديم كه محورهايي را در همانديشي بگنجانيم كه بتوانيم هر مخاطبي را صدا كنيم. در این هماندیشی تلاش شده بخشهاي مختلف شخصيت غياثالدين و آثاري از او بررسی شود. ابعاد شخصيتي، شيوۀ طراحي نقوش، ابداعات هنري، پارچهبافي سنتي و ... همه از مواردي است كه غياثالدين را تبديل به يك شخصيت برجسته در حوزۀ بافت سنتي كرده است.»
او دربارۀ ديگر ابعاد شخصيت غياثالدين علي نقشبند يزدي اظهار داشت: «غياثالدين آدم خوشاخلاق و شوخطبعي بوده. به عنوان مثال با شاه عباس شوخي ميكرده، خوشنويسي انجام ميداده، از لحاظ مديريت، آن قدر شخص مقتدري بوده كه هم در يزد كارگاه داشته و هم كارگاههاي درباري شاه عباس را هدايت ميكرده است.»
اين پژوهشگر بافتهاي سنتي و دكتراي ديزاين درباره شاخصهايي كه مورد توجه در تعيين محورهاي همانديشي بودهاند، عنوان كرد: «شناسايي كارهاي او، جمعآوري و معرفي آنها، بررسي ادبيات در آثارش (اقتباس از داستانهای مانند خسرو و شيرين و ليلي و مجنون) و همچنین تاثیر مکاتب نقاشی در آثارش (در واقع يكي از خصوصيات كارهايش ارتباط با مكتبهاي نقاشي مثل رضا عباسي و مكتب تبريز است.) از مهمترين چيزهايي بود كه ما فكر كرديم خوب است در مورد غياث بررسی شود.»
او در مورد مهمترين منابعي كه در حال حاضر براي پژوهشگران دربارۀ شخصيت غياثالدين علي نقشبند يزدي وجود دارد، چنين گفت: «منبع اصلي كه در مورد غياث در حال حاضر وجود دارد، آثار آرتور پوپ و همسرش فيليس آكرمن است. اين دو نفر، ظاهرا مجموعهاي از كارهاي ايراني را داشتند.»
جهان آرا درباره ارسال مقالات به دبيرخانه همانديشي بيان داشت: «متاسفانه برخی از مقالات دیرتر از موعد مقرر، دست ما رسيد؛ ولي ما سعي كرديم براي دوستان گروه علمي بفرستيم. بسياري از مقالات هم با يكديگر همپوشاني داشتند و مقولات مشابه و تكراري وجود داشت؛ با وجود این ما سعي كرديم، آنهايي كه كاملتر است يا از لحاظ زماني زودتر به دست ما رسيده را لحاظ كنيم.»
او در مورد هيئت تخصصي همانديشي نقشونقشبند توضيح داد: «در گروه علمي اين همانديشي، چند نفر متخصص از يزد هستند چون شهر يزد اهميت زيادي در مبحث پارچه دارد و اينكه شهر غياثالدين هم بوده است. پس از اين حيث دو نفر از استادان اين شهر و يك نفر از ميراث فرهنگي يزد در هيئت تخصصي حاضرند. چند نفر هم از متخصصان و پژوهشگران ديگر حوزه بافت سنتي و پارچه در اين هيئت تخصصي حضور دارند.»
گفتني است، همانديشي نقش و نقشبند با محوريت شخصيت و آثار غياثالدين علي نقشبند يزدي، روز دوشنبه 13 آذرماه 1396، از ساعت 14در فرهنگستان هنر برگزار ميشود. علاقهمندان ميتوانند براي حضور در اين برنامه، به نشاني خيابان وليعصر(عج)، پايينتر از چهارراه طالقاني، شماره 1552، طبقه سوم، سالن همايشهاي فرهنگستان هنر حاضر شوند. همچنين نشست تخصصي با اين موضوع در روز 14 آذرماه ساعت 10 در موزۀ ملي به نشاني میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سیتیر برگزار خواهد شد.