«محمدرضا اصلاني» مستند ساز برجسته ايران درباره كارگاه «سينماي خلّاق» گفت: خلاقيت در واقع نابجا كردن جهان روزمره است؛ جهان روزمرهای که براي ما فراموش شدهاست و نظامهاي شناخته شده در سينما كه ما را از ديدن آن باز ميدارند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، «محمدرضا اصلاني» مستند ساز برجسته ايران، درباره اين كارگاه كه مهرماه سالجاري در مركز هنرپژوهي نقش جهان برگزار ميشود، گفت: در اين كارگاه ضمن بررسی و بازنگري آثار گذشته و حال به عنوان نمایي از خلاقيت، در پی ارائه تعریفی از خلاقیت بوده و تلاش میشود، هنرجویان بتوانند آثار شخصی و هنری خود را از زاویه دید جدیدی مبتنی بر خلاقیت بسازند.
وي در تعريف خلاقيت و مباحثي كه در اين كارگاه آموزش داده ميشود ادامه داد و تصريح كرد: مقدمه خلاقيت اين است كه چگونه واقعيتهاي پراكنده را تركيب کنیم تا بتوانيم آنرا استنباط نماييم. تركيبی که، خودش نياز به تخيل دارد. برای مثال، منظرهاي از يك گنجشك، يك درخت، يك چشمه و سگي كه از آنجا رد ميشود و گُلي كه در آن طرف روييده را در نظر بگیرید، در ظاهر هيچكدام به هم ارتباطي ندارند و اين ما هستيم كه ميان آنها ارتباط برقرار ميكنيم. در واقع پراكندگي واقعيت به ما اجازه نميدهد كه ما استنباط و دريافتمان را سامان دهيم و اين ساماندهي كار ما است که از طريق خيال صورت ميگيرد، خيال براساس نظم فكري كه به ما ميدهد، موارد مختلف را در ذهنمان سامان داده و تصوير ذهني براي ما بهوجود ميآورد؛ بنابراين منظرهاي كه من ميبينم و منظرهاي كه شما ميبينيد، دو منظره متفاوت است. منظره درختان براي كسي كه ميخواهد آن را به كارخانه ببرد و «مداد» بسازد با كسي كه آن را به عنوان امر نقاشانه نگاه ميكند، دو منظره متفاوت است.
وي به تشريح مرز ميان خیال و خلاقیت پرداخت و افزود: خيال در واقع يك مورد جديد را خلق ميكند و اينجاست كه خلاقيت شكل ميگيرد و هرچه خيال ما محدودتر باشد، خلاقيت محدودتر خواهد بود. خلاقيت در واقع ايجاد يك نظام جديد در مقابل نظام موجود است. يعني شما نظام جديدي را از درون پراكندگي موجودي كه عادت شده، ايجاد ميكنيد. خلاقيت در واقع نابجا كردن جهان روزمره است. جهان روزمرهای که براي ما فراموش شده است و نظامهاي شناخته شده در سينما كه ما را از ديدن آن باز ميدارد.
اين مستند ساز برجسته افزود: ما در سينما عادت كرديم كه روندي تكراري ببينيم، حال اگر تغييري در اين روند به وجود بيايد ما به فكر فروميرويم. به عنوان نمونه اگر فيلمي از آخر به اول بيايد، به جاي اينكه از اول به آخر برود ، ممكن است در ذهن آزار دهنده باشد، اما فكر و نگاه ما را نسبت به خود تغيير داده و موجب میشود كه تازه ما آن فيلم را ببينيم و سئوال كنيم كه چرا اينطور است؟ در واقع خلاقيت آن نیست كه چيزي نبوده و تو آن را به وجود ميآوري، بلكه خلاقيت از همان وضعيت موجود درست ميشود كه، به شما، همان چيزها را جور ديگري نشان ميدهد. خلاقيت در معناي ضد واقعگرايي يا فرماليسم نيست. البته اين حركت هميشه مثبت نيست و ميتواند منفي نيز باشد و حتي ميتوانيد از ديدن آن عصباني شويد، ولي بدانيد، عصباني شدن بهتر از خنثي بودن است.
وي با نقد سيستم آموزشي در رشد خلاقيت تاكيد كرد: اصلا مباحثي تحت عنوان خلاقيت در سیستم آموزشی ما جايي ندارند. اگر دانشجويي كار خلاقي انجام بدهد، مورد بازخواست استادش قرار ميگيرد كه چرا اين كار را كردهاست و به او نمره هم نخواهد داد. زيرا خلاقيت ضد قواعد موجود است. البته قرار هم نيست كه در مدارس و دانشگاههاي ما خلاقيت آموزش دادهشود، بلكه قرار است قواعد آموزش داده شود. یادمان نرود که خلاقيت قرار نيست قواعد را رعايت كند، بلكه قرار است عليه قاعدهها شورش كند و قاعده جديدي را ايجاد كند و وقتي قاعده جديدي ميگذارد، تازه وارد تاريخ ميشود؛ وقتي نيوتن قانون جاذبه را كشف ميكند درست همان لحظه، لحظه تاريخي است، ولي همه معلمهاي او آن را رد ميكنند. چون قاعده ای كه در ذهن بوده شكستهشدهاست.
كارگاه «سينماي خلاق» مهرماه سال جاری در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برگزارخواهدشد. علاقهمندان براي شركت در اين كارگاه ميتوانند به نشاني خيابان وليعصر(عج)، بالاتر از خيابان شهيد بهشتي، ضلع جنوب غربي بوستان ساعي، شماره 2169 مراجعه يا با شمارههاي 88553912 تماس بگيرند.
براي اطلاع از اخبار فرهنگستان هنر به كانال ما در تلگرام بپيونديد: https://telegram.me/artacademy